Hej!

Jag har två radiatorer (båda i samma rum) som är kalla. Huset är en villa i två plan, med källare och bergvärme. Radiatorerna i källaren och på övervåningen är varma. På övervåningen finns även golvvärme i två rum, som också levererar värme.

Jag har luftat samtliga radiatorer och fyllt på systemet till ca 1,2 bar. Ingen skillnad. Att notera är att rören fram till radiatorerna är helt kalla, dvs inget varmt vatten når termostaterna. När jag tappar vatten ur radiatorerna sjunker trycket i systemet, vilket väl bör indikera att det inte är något som är igenkorkat? Själva termostaterna verkar iofs inte heller bete sig riktigt som de ska. Jag kan dra stiften in och ut med fingrarna, men de fastnar där jag släpper dem. Det spelar ingen roll vilken position jag lämnar dem i, radiatorerna är lika kalla oavsett.

Vad kan problemet vara, tror ni?

Anders
 
Inget annat problem än att ventilkäglan, som stiftet trycker på, har fastnat.
Knacka ivrigt med ett skruvmejselskaft på ”piggen” så brukar käglan lossna.
Sedan trycker du ett tiotal gånger på ”piggen” så du ser att ventilen funkar som den skall
 
AJ82 AJ82 skrev:
Jag kan dra stiften in och ut med fingrarna, men de fastnar där jag släpper dem. Det spelar ingen roll vilken position jag lämnar dem i, radiatorerna är lika kalla oavsett.
Det där tyder på att antingen är förinställningen inskruvad i botten (typ inget flöde), eller så har käglan fastnat i intryckt läge.

Har radiatorerna fungerat tidigare?
Om ja, då har käglan troligen fastnat i intryckt läge.
Knacka då försiktigt men distinkt på ”baksidan” av ventilhuset. Ha gärna alla andra radiatorventiler stängda och cirkulationspumpen på maxfart, för då blir det som högst tryck på undersidan av käglan.
 
Tusen tack, båda. Det krävdes en del bankande, men nu fjädrar båda termostaterna som de ska (y)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.