Har två vattenburna radiatorer i källaren som inte vill bli varma efter uppfyllt och avluftat system. (Nej det är inte termostaterna eller ventilerna för det är nya skruvvred och de funkade förra veckan.) det hela började för ett par månader sedan när jag satte tillbaka ett par element i källaren efter att ha putsat om källarväggarnas insida. Då fyllde jag upp systemet och luftade, men slarvade lite så elementet längst bort, också det med högst inlopp och avluftning blev kallt. Idag tröttnade jag på att det var kallt, fyllde upp exp. Kärlet och tog ut en ansenlig mängd luft längst bort, jobbade mig så sakteliga tillbaka i tur och ordning. Nu är alla element varma utom dessa två (samt två till som sitter på en enrörsslinga i tvårörssystemet, jag vet dessutom inte varifrån de tar sitt invatten) de två i källaren som gick i förmiddags är inte ens varma fram till termostaten. Det är ju källarelement så jag kan ju känna att det är kallt hela vägen från stamledningen. Varför? Hur får jag dem med i matchen igen?

Tacksam för alla svar.
 
Det är nog tyvärr så enkelt att det fortfarande är luft i systemet. Du kan prova att stänga av cirkulationspumpen en stund och så lufta igen - det kan hjälpa ibland.
 
Har luftat alla till en liter klar vätska utan pump. Kanske är det luft kvar men varför alltid i samma element? Var likadant för två år sedan också, då kom de igång när jag körde cirk.pumpen på max ett tag. Men det funkade inte idag. :(
 
Det är ett elände att få bort all luft. Jag hade demonterat ett element i våras och trodde att jag fått luftat allt men tji fick jag. Har luftat både igår och idag.

Det finns ingen luftning vid pannan som du kan lufta på också? Vilken väg luften tar är aldrig lätt att veta :(
 
Inte vad jag kan se, det kanske ger sig när det blir kallare ute, då brukar de små elementen som sitter som en enrörsslinga på tvårörssystemet komma igång i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.