Hej,

efter omfattande felsökning, rådfrågande på jobbet och grävande på forum utan att något hittills fungerat så hoppas jag nu på hjälp här. Innan jag började felsöka för det här felet så har jag i princip aldrig tagit i en fjärrvärmeanläggning tidigare, vilket kommer att framgå av frågorna jag kommer att ställa nedan...

Samtliga radiatorer på övervåningen är helt kalla, vad jag kan känna är även rören som kommer fram till radiatorerna på övervåningen kalla. Jag har provat att ta lös termostaten och tryckt in piggen, vilken fjädrar tillbaka svagt.

Jag har luftat samtliga kalla radiatorer, fyllt på vatten i fjärrvärmeanläggningen så trycket ligger på ca 1,3 bar och försökt lufta även hela fjärrvärmeanläggningen enligt skötselinstruktionerna. Det hände dock ingenting när jag släppte på luftningsventilen längst upp i fjärrvärmeanläggningen, det varken pös eller kom ut vatten.

Jag har provat att öka hastigheten på pumpen.

Så här ser mitt system ut:

WP_000610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till mina utlovade nybörjarfrågor...

Längst nere till vänster sitter två vred/ventiler på varsitt rör, båda dessa rör går upp i taket och bådas vred går parallellt med själva röret. Kan jag anta att vreden är på, alltså att de tillåter ett flöde, när de står parallellt med röret? Leder båda dessa värme ut till radiatorerna eller är en av dem för flöde tillbaka från radiatorerna?

Jag har heller inte riktigt förstått vad det gråa vredet ungefär i mitten gör, ser ut som en stor termostat. Den är inte med i manualen, eller ja, den har ritats dit för hand med bläck, saknas dock förklaring.

Nu är jag ju osäker om någon av mina frågor ovan är relevanta för mitt problem att det inte blir varmt på övervåningen, är mellan 18-19 grader där nu, utomhus är det 5,9 så här på kvällen. Stiger ju en del värme från nedervåningen men för att få skaplig värme uppe måste vi nu ha några grader för mycket nere.
 
Har du kollat så att cirkulationspumpen roterar?
 
Jo, eller jag tror det i alla fall. Tycker den verkar vibrera svagt(kanske, vet ju inte hur den borde kännas) och det låter ju som att flödet ökar när man ökar varvtalet på den. Finns det något säkert sätt att ta reda på det?
 
Ja, du skruvar loss den stora skruven i axelns längriktning och stoppar försiktigt in en skruvmejsel i hålet. Då känner du om den roterar.
Om detta inte är fallet så försök att hjälpa igång pumpen genom att vrida på axeln med hjälp av skruvmejsel.
 
Lufta alla radiatorer, inte bara dom kalla på övervåningen. Lufta inte bara lite, utan länge. Kanske flera minuter vid varje radiator. Om det sitter luftbubblor i ett rör som stänger vattentillförseln tar det en stund innan bubblorna förflyttar sig genom systemet och ut i radiatorn. Börja med radiatorerna som sitter nära pumpen och arbeta dig utåt, uppåt i systemet. Du kan få göra om proceduren flera gånger.

Jag hade samma problem i mitt hus. Radiatorerna på övervåningen var iskalla, men på nedervåningen varma och sköna. Det verkade först som om det fanns vatten i radiatorerna, men det var kallt vatten, så jag luftade, fyllde på vatten, luftade, fyllde på vatten och luftade igen och då kom luftbubblorna. Sen tog det inte lång stund innan radiatorn fylldes med varmt vatten. Sen gjorde jag om hela proceduren en gång till för att vara säker på att det inte fanns luft i systemet.
 
Scarloc skrev:
Jo, eller jag tror det i alla fall. Tycker den verkar vibrera svagt(kanske, vet ju inte hur den borde kännas) och det låter ju som att flödet ökar när man ökar varvtalet på den. Finns det något säkert sätt att ta reda på det?
Hur gick det för dig? Fick du igång värmen? Vi har nämligen precis samma problem, alla radiatorer på ovanvåningen är kalla (inkl rören) medan alla nere fungerar bra. Jag har kollat så att pumpen snurrar samt luftat radiatorerna men det funkar ändå inte så har du några tips tar jag tacksamt emot dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.