På övervåning i vår 1.5 plansvilla går taket nästan ner till golvet, men det är byggt kattvindar som vi använder delvis som förvaring, men i övrigt så är de tomma. Det finns ett antal luckor man kan öppna, ungefär 50 * 50 cm in till kattvindarna i olika rum. Nu när det blivit kallt så märker vi att det är mycket kallare inne i kattvinden än i det intilliggande rummet. När det är 18 grader i rummet så är det 10 grader i kattvinden, och luckorna är inte täta utan det sipprar ut kalluft ut i rummen, vilket sänker temperaturen som helhet i huset.

Min fråga är, kan jag göra någon energieffektiv förändring, som t ex att fylla kattvindarna med isolierng? Skulle det räcka med att endast isolera runt där luckorna är? Finns det andra idéer på vad man kan göra för att inte det kalla kattvindarna ska på? Vad tror ni är bäst?
 
  • Delvis uppriven vägg, synliga träreglar, kablar och ventilationsslang, skadad inredning, renovering eller skador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var sitter isoleringen i taken och ytterväggen? Misstänker att kattvindarna ingår i husets "varma" zon innanför isoleringen och då ska temperaturen i kattvindarna egentligen vara minst 12 grader för att undvika fukt och mögelproblem. Om det är 10 grader på vintern borde gå bra då luftfuktigheten är låg då.
 
J Josth skrev:
Var sitter isoleringen i taken och ytterväggen? Misstänker att kattvindarna ingår i husets "varma" zon innanför isoleringen och då ska temperaturen i kattvindarna egentligen vara minst 12 grader för att undvika fukt och mögelproblem. Om det är 10 grader på vintern borde gå bra då luftfuktigheten är låg då.
God isolering taket. Yterväggarna är betong (murad lättbetong eller vad säger man). Huset i övrig verkar ha god isolering, och ja kattvindarna är innanför ytterväggar och innertak precis i anslutning till rum där vi vistas. Dock så väller det in kalluft därifrån, speciellt på bilden som jag skickade ovan där jag har mitt kontor och sitter 8 timmar om dagen.
Skulle det funka om jag köper t ex stenullsisolering och täpper igen på båda sidorna om luckan, så att det fortfarande går att öppna luckan, men att till höger och vänster så bygger jag upp två tjocka isolerande väggar? Finns det nackdelar med det, och kommer det hjälpa?
 
stefanvahlgren stefanvahlgren skrev:
God isolering taket. Yterväggarna är betong (murad lättbetong eller vad säger man). Huset i övrig verkar ha god isolering, och ja kattvindarna är innanför ytterväggar och innertak precis i anslutning till rum där vi vistas. Dock så väller det in kalluft därifrån, speciellt på bilden som jag skickade ovan där jag har mitt kontor och sitter 8 timmar om dagen.
Skulle det funka om jag köper t ex stenullsisolering och täpper igen på båda sidorna om luckan, så att det fortfarande går att öppna luckan, men att till höger och vänster så bygger jag upp två tjocka isolerande väggar? Finns det nackdelar med det, och kommer det hjälpa?
Jag kan även lägga till att för några dagar sedan när vi hade glömt pannan avstängd över natten så var det 16 grader i rummet på morgonen, och i kattvinden så mätte jag att det endast var 7 grader.
 
Vårat hus ser ut såhär. Så kattvinden /kallvinden är mycket riktigt kall eftersom den ventilerar genom takfoten och upp genom takventiler. Så antingen fixar du till tätlister kring och sätter en starkare magnet så det slutar mer tätt. Eller kanske limmar dit en frigoritskiva baktill?

Svart, stiliserad ikon av blixt från moln, vanligtvis symbol för elektricitet eller oväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stefanvahlgren stefanvahlgren skrev:
God isolering taket. Yterväggarna är betong (murad lättbetong eller vad säger man). Huset i övrig verkar ha god isolering, och ja kattvindarna är innanför ytterväggar och innertak precis i anslutning till rum där vi vistas. Dock så väller det in kalluft därifrån, speciellt på bilden som jag skickade ovan där jag har mitt kontor och sitter 8 timmar om dagen.
Skulle det funka om jag köper t ex stenullsisolering och täpper igen på båda sidorna om luckan, så att det fortfarande går att öppna luckan, men att till höger och vänster så bygger jag upp två tjocka isolerande väggar? Finns det nackdelar med det, och kommer det hjälpa?
Ingen isolering alls i mellanväggen? Fyll på med stenull/glasull i samma tjocklek som reglarna. Du kan även isolera luckan om du vill.
 
stefanvahlgren stefanvahlgren skrev:
Min fråga är, kan jag göra någon energieffektiv förändring, som t ex att fylla kattvindarna med isolierng? Skulle det räcka med att endast isolera runt där luckorna är? Finns det andra idéer på vad man kan göra för att inte det kalla kattvindarna ska på? Vad tror ni är bäst?
Var sitter det åldersbeständiga plastskiktet? Eller är huset en diffussionsöppen konstruktion? På insidan plasten ska man hålla minst 12 grader enligt regelboken.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen isolering alls i mellanväggen? Fyll på med stenull/glasull i samma tjocklek som reglarna. Du kan även isolera luckan om du vill.
Jo, det är isolering bakom gipset mellan det varma rummet och den kalla kattvinden. Så kylan kommer inte genom gipset utan snarare via luckan. Jag har tejpat den runtom nu provisoriskt så ska vi se vad det blir för skillnad imorn. Vanligtvis brukar det vara 16 grader på morgonen. Tack för tips om stenull/glasull. Åker till Hornbach i helgen och köper några packar så ska jag bygga upp två väggar på båda sidorna om luckan, samt isolerar själva luckan. Använder ju inte utrymmet till något, så egentligen hade jag kunnat heltäcka lucköppningen så pass att den tätar, men att den ändå kan tas bort om det skulle behövas. Får tänka ut bästa alternativet
 
J Josth skrev:
Var sitter det åldersbeständiga plastskiktet? Eller är huset en diffussionsöppen konstruktion? På insidan plasten ska man hålla minst 12 grader enligt regelboken.
Plastskiktet sitter mot takets isolering. Tyvärr vet jag inte vad diffussionsöppen konstruktion är. Som sagt, det är 7 grader där inne vissa kalla vinterdagar. Visar det på att något inte är som det ska?
 
Man tänker som så att fuktig inomhusluft inte ska kunna kondensera på plastskiktets insida och orsaka fukt och mögelproblem. Därför ska det vara "minst 12 grader" på insidan plastskiktet. Om du vill isolera kattvindarna ska man alltså egentligen sätta åldersbeständig plast på väggen in mot arbetsrummet och sedan isolering på det. Fuktig inomhusluft får då inte kunna tränga på kattvinden alls från något håll utan det måste vara helt lufttätt in dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.