Har läst mig till här på forumet att kalla golv oftast beror på drag och inte dålig isolering.
Under förutsättning att detta är riktigt även i mitt fall, vilket ingen här vat så klart men jag gissar så...

Jag funderar på att korsregla och isolera (50mm) för att minska köldbryggorna och att sätta vindväv, det sista för att minska på draget.
Kan det vara värt jobbet, tillkommer några komplikationer.
Tacksam för alla kommentarer
 
Är det i trossbotten du skall korsregla eller vad menar du?

Du får ge oss mera info, vad är det för typ av grundläggning?
 
Hoppsan och ursäkta Vissa saker var så självklara för mig så jag missade att ta med det viktigaste.
Frågan handlar om ett enplans fritidshus som står på plintar. Tänkte mig att korsregla undersidan av trossbotten, det blir en del krypande på rygg såklart. Så trycka upp 50 mm isolering och sedan upp med vindväv som får häftas upp
Möjligt? Effektivt?
 
En sak du ska fundera på är var det drar. I mitt fall kom 90 % av golvdraget i köket från väggen och inte från golvet. Jag hade 5 plusgrader i skåpen under vintertid, och jag håll på i timmar i krypgrunden utan resultat. Efter några år var det dax å tilläggsisolera väggen och vips var alla problem borta... Ert fall kanske är annorlunda, men det kan ju vara värt en undersökning!
 
Det är relativt vanligt att isoleringen inne i bjälklaget sjunkit ihop. Särskilt om isoleringen består av sågspån eller liknande. Detta gör att det bildas en ficka med luft högst upp, närmast insidan. Om det då kan tränga in det minsta luft någonstans längs med ytterväggen så kan denna dra över isoleringen och således rendera denna helt verkningslös.

Jag tror därför att du får bättre resultat av att ta ner den gamla isoleringen och trycka upp ny i varje bjälklagsfack. Ett riktig skitgöra, särskilt om det är lågt mellan bjälklag och mark! Utanpå häftar du fast vindväv och avslutar med att sätta 50mm cellplast som nya blindbottenskivor!
 
vectrex skrev:
Det är relativt vanligt att isoleringen inne i bjälklaget sjunkit ihop. Särskilt om isoleringen består av sågspån eller liknande. Detta gör att det bildas en ficka med luft högst upp, närmast insidan. Om det då kan tränga in det minsta luft någonstans längs med ytterväggen så kan denna dra över isoleringen och således rendera denna helt verkningslös.

Jag tror därför att du får bättre resultat av att ta ner den gamla isoleringen och trycka upp ny i varje bjälklagsfack. Ett riktig skitgöra, särskilt om det är lågt mellan bjälklag och mark! Utanpå häftar du fast vindväv och avslutar med att sätta 50mm cellplast som nya blindbottenskivor!
Det kanske t.o.m. blir enklare att bryta upp golvet ovanfrån.
 
bonnier skrev:
Det kanske t.o.m. blir enklare att bryta upp golvet ovanfrån.
Nackdelen är "bara" att golvet försvinner, så det gäller å ha möjligheten, samtidigt som nytt golv tillkommer i kostnadsväg. Annars håller jag verklugen med dig, rent tekniskt blir det mycket enklare!
 
Y
Nu har du redan läst om alternativen men jag nämner det ändå; stängda fönsterluftventiler kan ge kalla golv också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.