Hej!

Jag bor i ett tvåplans funkishus(byggt 2007) och tycker golven börjar bli kalla på plan två nu, där värmer vi med element. Jag förstår att juh kallare det är ute juh kallare bli golvet inne men att det skulle ske så snabbt och markant trodde jag inte.

Verkar detta normalt eller är det dåligt isolerat mellan våningsplanen eller kan det vara "drag" någonstans?

Mvh
 
Hejsan,
du jämför väl inte med golven nere där ni har golvvärme (jag gissar) för det går inte. Jämför med något annat hus.
 
Jag jämför med mitt eget hus på plan två, på kontoret, där jag sitter varje eftermiddag, och jämför då hur mycket jag fryser om fötterna precis nu, det har jag inte gjort förut.

Därför undrade jag om det ska kännas så, om det är normalt nu när det börjar bli kallare, eller det är möjligt att det har slarvats med isloering eller det kan vara tjuvdrag någonstans.

Mvh
 
Jag vet inte hur huset ser ut men det finns, ska finnas, en viktig isolering som ligger i mellanbjälklaget mot yttervägg. Från yttervägg och 1meter in i golvet. Kan ta loss en panelbräda vid det rum du sitter i och kontrollera att det finns vindpapp och "fullhöjdsisolering" i golvet?
 
Tack för hjälpen Micke!

Jag har ett långsmalt fönster ca 40 ggr 200cm där "fönsterbrädan" är ca 10 cm över golv.

Under fönsterbrädan ligger inte gipsen tätt emot, där är en glipa på ca en halv centimeter, kan det påverka?

Kan den glipan, som finns under flera fönsterbrådor påverka att huset är lyhört?
Mvh
 
Bambi skrev:
Jag har ett långsmalt fönster ca 40 ggr 200cm där "fönsterbrädan" är ca 10 cm över golv.

Under fönsterbrädan ligger inte gipsen tätt emot, där är en glipa på ca en halv centimeter, kan det påverka?
Mvh
Uppfattar att du inte har någon radiator under detta fönster så det är nog kalldrag du känner. Hoppas det inte blåser kall luft genom glipor ...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.