hej har ett hus från tidigt 1900 runt 1903. å ör byggt som torpargrund utan krypmöjligheter .
stopppar ja in armen i en ventil och tar några kort med kameran så ser jag undersidan på golvet = svinkallt ..

ha 2 småbarn så man vill ju inte bryta upp hela golven..

hörde lite ryckten omm nånting man kunde blåsa in i grunden på jusst sånna här hus .. va nå nytt som kommit på marknaden ..

å då ja jobbar som snickare så har ja hört mig för , men ingen vet va det är eller heter .. men ett flertal som ja´snackat med har hörttalas om detta..


sökte runt lite men hittar inget ... '

nån som vet vad detta nya man ska blåsa in är för ¨ågot ,,

nej inte lecakulor nåt annat

mv jacob
 
Säker på att det inte är blindbotten du ser? Om så är fallet är det ju lättare att komplettera isoleringen med tex spån. Kräver ju i och för sig en del ingrepp uppifrån.
Själv kör jag på budgetvarianten - raggsockor och tofflor, just nu i kombination med uppskottad gratisisolering runt kåken. Fungerar över förväntan, även i dessa dagar. I morse kompletterade vi med ett par lager extra trasmattor i farstun och hallen - där är det rätt bistert så här års.
 
Det verkar väl inte så troligt att de inte lagt någon isolering över huvud taget, utan snarare som Per_N skriver att man ser blindbotten på korten.

Vet inte heller vad det är man blåser in i grunden.

Tyvärr kommer ni knappast undan att riva upp golven. Det måste vara vindtätt i kanterna på isoleringslagret i golvet, drevningar och vindpapp med andra ord. En tilläggsisolering blir ineffektiv om det inte är tätt i det ordinarie lagret. Problemet uppstår oftare vid tilläggsisolering på vinden där man lägger på isolering ovanpå den gamla och inte får den effekt man hoppats på. Det beror i regel på att det kommer in luft/drag i det ursprungliga isoleringsutrymmet.

När ni väl river upp golven kan det förstås vara läge att kolla av vad för sorts isolering ni har, och om det behöver bytas osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.