Hej!

Har renoverat badrummet i vår och installerade en bergvärmepump i december. Nu när golvvärmen satts på igen så upplever jag att det är mycket kallare där.

Jag har rumsgivare i varje rum men eftersom de numera alltid står på max så plockade jag bort den i badrummet.

På shuntgruppen har jag plockat bort ventilen helt, se bild.

Jag har klinker i hallen och badrummet, men tycker att plattorna i hallen är mycket varmare än i badrummet. Båda rummen står ju på max.

När det var varmt för några veckor sen så körde inte pumpen så mycket och det gurglade betänkligt i shuntgruppen, är det så att det är luft i systemet? Kan det göra att en viss slinga (badrummet) blir kallare? Hur gör jag för att lufta systemet, se bild?

Sedan har jag en annan fundering också, jag flytspacklade golvet vid renoveringen, det fanns inget annat än en gummimatta under de gamla plattorna. Kan den ökade tjockleken av betong göra att mindre värme kommer upp (trots samma temperatur i slingorna)?

Någon har pratat om strypning av slingorna, var ställer man in den strypningen någonstans? (se bild)

Tacksam för svar
mvh Bulle
PS. Snygg den gamla tapeten i hallen var va? ;-)
 
  • PB240398_ny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
oftast så slarvar man med instrypningen, eftersom man monterar dom där nedrans helt onödiga & dyra termostaterna istälet.

Jag gissar på att ditt system inte är rätt instrypt.
öppna faste strypningen fult till dom rum där det är för kallt. är dom öppna fult, eller om du vill ha ännu varmvare, så får du strypa lite i det rummet som är alldra varmvast.
vänta ett dygn mellan varje justering & tänk på att ett nytt rum kan vara det varmaste/kallaste efter en justering.

många termometrar & stängda dörrar underlättar.
 
Haha jo man kan ju undra vad dom tänkte på när dom valde den tapeten :).
Håller med carman om att flödet behöver justeras, är säkert luft i systemet oxå, lufta först och justera efter det.
Injustera gör du med en insex under locken på det nedre samlingsröret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.