Hejsan, en fråga angående golvärmen som vi har i vårt hus. Vårt golv drivs med fjärrvärme, slingorna är ingjutna i plattan.

Det vi har märkt är att vissa delar/fläckar av golvet är temperaturen lägre vilket upplevs kallare när man står på det. Fläckarna finns mitt på badrumsgolvet, framför toalettstolen m.fl.

Har någon teori om varför det blir så?
 
Det beror mest sannolikt på att det är för långt mellan värmeslingorna där. Det kan vara luft i slingorna också men jag tror det knappast.
 
Framför toalettstolen kan väl bero på att det kanske inte finns några slingor under toalettstolen?

Som jag har förstått det så är det också så att där vattnet kommer in i slingan är det ju som varmast. Den böj på slingan i ett rum som blir "sist" blir ju antagligen lite kallare eftersom vattnet har kallnat när det kommer till den. Har du ett stort rum med lång slinga så kanske du märker det.
 
Går det inte att öka hastigheten på cirkpumpen för att motverka det du beskriver pinebar?
 
Vattnet är ju varmast i början av slingan, därför lägger man slingan utefter ytterväggar först och sen in mot rummet. Har Du kalla fläckar i golvet är det troligen ingen slinga där utan för långt emellan slingorna. Luft kan man få problem med men då borde Du få kallt från luften och hela vägen efter, inte på en avgränsad yta med varmt före och efter. Under toastolen ligger det nog ingen slinga om Ni har avloppet ner i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.