Hej!

Igår satte jag igång att elda i vår vedpanna nere i källaren. Allt var frid och fröjd och temperaturen höjdes när radiatorerna på första och andra våningen fylldes med det varma vattnet igen. Jag fortsatte elda tills våra tre ackumulatortankar var fulla, totalt 1500 litet 80-gradigt vatten. Då sjönk temperaturen i huset!
Elementen blev kalla, veden låg och pyrde i pannan och vattnet i ackumulatortankarna kunde inte värmas mer.
Vad kan ha skett?

Min första tanke gick till cirkulationspumpen, men jag ser inget märkbart fel på den. Hur felsöker jag en sån bäst? Eller är det något annat som kan ha hänt?
Vi får varmvatten i kranarna och duschen, cirkulationspumpen är en Grundfos UPS 21-40F, vi eldar i en Calmarpanna V33 och ackumulatortankarna är från Strömsnäsbruk.
 
  • Värmeinstallation med cirkulationspump och ventiler, teknisk utrustning, kablar, rörledningar, underhållsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju börja med att lätta på centrumskruven på cirkulationspumpen och ta en ficklampa och lys för att se om axeln snurrar,Det kommer lite vatten men det forsar eller sprutar inte.Om axel står still så ta en skruvmejsel och snurra till på spåret i axel för den kan stannat men kan puttas igång igen om den nu inte har gett upp helt.Att bara känna med handen på cirlulationspumpen räcker inte så säkras är att ta bort centrumskruven.
 
  • Gilla
John Linus Jakobsson
  • Laddar…
När man eldar med ved får man brassa på tills tankarna är fyllda. Att veden bara ligger och pyr är första problemet — den ska flamma hela tiden; när den bara blir glöd så brukar laddomaten slå ifrån. Då kommer värmen i elementen bara från tankarna.

Räkna alltså med flera omgångar vedbrand innan där är färdigeldat för denna gång.

Kolla om det går att sänka termostaten till styrningen, så att den kopplar ifrån vid lägre temperatur. Gå dock helst inte under 70 grader, för att inte tappvarmvattnet ska bli för ljummet (samt odlingshärd för div smittor).

Nästa sak att kolla är om det går att sänka hastigheten på cirkulationspumpen. Min har tre hastigheter; med den högsta blir det snabbt varmt i elementen — men sen tar värmen slut snabbt, eftersom tankarna inte hinner värmas upp. Prova dig fram.

Kolla av samma skäl vad shunten är inställd på. Ju mer värme rakt ut i elementen, desto mindre blir det kvar till tankarna. Går det att vrida på mer i elementen t ex, och köra med en lägre inställning på shunten? Återigen — bara att pröva sig fram!

Inuti någon av dina acktankar sitter förmodligen en varmvattenberedare. Den brukar värmas upp snabbt och hålla värmen längre — därför har du fortfarande tappvarmvatten.

Har du inte använt systemet på länge är det idé att lufta elementen.

Kolla också att vattentrycket är tillräckligt i hela systemet. Tumregeln är att där ska vara 1 bar per våning, om jag minns rätt.

Acktankarna brukar inte gå att värma till mer än ca 80 grader.

Finns där förresten någon kran, som ska vridas på, så att värmen från acktankarna går ut i systemet?
 
V växelventil skrev:
Du kan ju börja med att lätta på centrumskruven på cirkulationspumpen och ta en ficklampa och lys för att se om axeln snurrar,Det kommer lite vatten men det forsar eller sprutar inte.Om axel står still så ta en skruvmejsel och snurra till på spåret i axel för den kan stannat men kan puttas igång igen om den nu inte har gett upp helt.Att bara känna med handen på cirlulationspumpen räcker inte så säkras är att ta bort centrumskruven.
Axeln stod faktiskt still när jag öppnade centrumskruven, men när jag petade till den så började den snurra, när jag tryckte den inåt. Inte var gång, men nog varannan. Jag satte tillbaka centrumskruven men märker ingen skillnad ännu.
 
J John Linus Jakobsson skrev:
Axeln stod faktiskt still när jag öppnade centrumskruven, men när jag petade till den så började den snurra, när jag tryckte den inåt. Inte var gång, men nog varannan. Jag satte tillbaka centrumskruven men märker ingen skillnad ännu.
Om pumphjulet inte går trögt att snurra på, men behöver hjälp att starta kan det räcka att byta kondensatorn.
 
ricebridge ricebridge skrev:
När man eldar med ved får man brassa på tills tankarna är fyllda. Att veden bara ligger och pyr är första problemet — den ska flamma hela tiden; när den bara blir glöd så brukar laddomaten slå ifrån. Då kommer värmen i elementen bara från tankarna.

Räkna alltså med flera omgångar vedbrand innan där är färdigeldat för denna gång.

Kolla om det går att sänka termostaten till styrningen, så att den kopplar ifrån vid lägre temperatur. Gå dock helst inte under 70 grader, för att inte tappvarmvattnet ska bli för ljummet (samt odlingshärd för div smittor).

Nästa sak att kolla är om det går att sänka hastigheten på cirkulationspumpen. Min har tre hastigheter; med den högsta blir det snabbt varmt i elementen — men sen tar värmen slut snabbt, eftersom tankarna inte hinner värmas upp. Prova dig fram.

Kolla av samma skäl vad shunten är inställd på. Ju mer värme rakt ut i elementen, desto mindre blir det kvar till tankarna. Går det att vrida på mer i elementen t ex, och köra med en lägre inställning på shunten? Återigen — bara att pröva sig fram!

Inuti någon av dina acktankar sitter förmodligen en varmvattenberedare. Den brukar värmas upp snabbt och hålla värmen längre — därför har du fortfarande tappvarmvatten.

Har du inte använt systemet på länge är det idé att lufta elementen.

Kolla också att vattentrycket är tillräckligt i hela systemet. Tumregeln är att där ska vara 1 bar per våning, om jag minns rätt.

Acktankarna brukar inte gå att värma till mer än ca 80 grader.

Finns där förresten någon kran, som ska vridas på, så att värmen från acktankarna går ut i systemet?
Men pannan slår ifrån när acktankarna är fulla med 80-gradigt, det är därför det bara pyr i pannan. Använder vi vatten och det blir utrymme att fylla på slår fläkten i pannan till och då blir det eld igen. Men annars ligger det bara och glöder. Medans huset är kallt.
 
F frause skrev:
Om pumphjulet inte går trögt att snurra på, men behöver hjälp att starta kan det räcka att byta kondensatorn.
Pumphjulet snurrar bra, trycker jag i mitten under centrumskruven spinner det på som bara den :)
 
Vrider jag upp pumpen till 3:an känner jag hur den börjar vibrera. Så det är nog inte den som ligger bakom avsaknaden av värme.
 
  • Termometer som visar cirka 75 grader Celsius, monterat på vägg, betecknad "STRÖMSNÄS PANNAN", "MADE IN SWEDEN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till styrningen:
 
  • Gammal kontrollpanel med justeringsrattar, indikatorlampor och tidur på vägg med sliten isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.