Jag bor i en villa med elpanna som är från 1980. I vinter har jag märkt att 3 element är iskalla trots att pannan skickar ut 60 gradigt vatten. Elementen sitter på  samma sida av huset men inte i samma rum. På andra sidan av huset är elementen varma. Jag har provat att lufta elementen och då kommer det till slut varmt vatten ur luftningsnippeln och tilloppsröret till elementen blir varmt. När jag slutar lufts så kallnar röret och värmen försvinner efter en liten stund. Har även prövet att lossa termostaten och trycka in piggen flera gånger men det hjälper inte heller. Det skumma är att det inte bara handlar om ett element...

Någon som har någon idé vad som kan var fel?
 
Har du kollat så att hela systemet är vattenfyllt och att du har tryck i systemet? (kolla på tryckmätaren på pannan).
 
hmm, när du trycker in piggen fjädrar den då tillbaka direkt?

om inte, så har mekanismen i ventilen fastnat i stängt läge.

Man avhjälper det enklast genom att försiktigt motionera piggen....

...antingen genom att trycka på den upprepade ggr, eller med något
tillhygge svagt slå på den, då släpper den från sätet i de flesta fall.

Alternativt så kan någon av dina rörledningar till denna del av huset frusit...

eller...

Lycka till
 
Jag har kollat trycket i systemet och det ligger på ca 1 Kg. "Piggen" i elementet går hur lätt som helst att trycka in och den åker ut direkt man släpper den. Har nyss bytt säkerhetsventil eftersom den gamla läckte och släppte ut trycket. Misstänker att det kom in en del luft då men jag har tappat ut flera liter vatten ur elementen när jag luftat så det borde inte finnas mer luft...???
 
Prova att stäng alla element som ger värme och kör full fart med cirkulationspumpen, stoppa sedan och prova att lufta igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.