Nu när kylan kom krypande så hade jag ju tänkt att vår gamla luft-vatten värmepanna skulle värma upp våra element men ack så jag bedrog mig. Trots god värme i vattenkranarna och bra temp (42') i utvattnet så höll det återkommande vattnet bara 20' när det kom tillbaka.

Efter lite trixande och felsökning så blev det uppenbart att cirkulationspumpen inte gick alls pga att den aldrig fick ström ifrån pumpen. Jag kopplade därför förbi elektroniken och gick med 220 direkt på pumpen och då går den som en klocka och det blir snabbt varmt i huset.

Min fråga är därför:
1. Brukar en cirkulationspump vara igång dygnet runt eller finns det en givare som avgör om den ska pumpa?
2. Spelar det rent ekonomiskt nån roll om man kör cirkulationspumpen eller ej med tanke på att självcirkulationen fixade huset ända ner tills det blev nollgradigt. Nu vet jag att pumpen drar 100W men det kan vi exkludera från denna beräkning.
3. Är det nån som har nåt tips om var jag ska leta för att få allt att funka normalt igen? Svårt, jag vet men kanske nån har varit med om nåt liknande?

Funderar på att sätta en timer på pumpen tills vidare eftersom vi egentligen inte behöver ha den igång på dagarna när det är varmare ute.

Any ideas?
 
Pumpen ska gå när du har värmebehov.. Dvs när utetempen på dagen är under 17-18 grader och på natten ca 12..

Detta bör din reglercentral fixa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.