Hej! Flyttade till hus för ca 2 mån sen, då bytte jag panna till en ctc ecozenith i350. Under renoveringen så tog ja bort ett element i hallen och ett i klädkammaren. Nu när kylan kom så är v-rum,garage,förråd,kök och toa elementen varma men sovrummen är elementen kalla(även kalla rör innan termostaten) vad kan ja göra? Öka trycket?
 
Är det ett-rörs-system eller två-rörs-system du har?
Schematiska illustrationer av ett-rörs- och två-rörs värmesystem för jämförelse av rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid ettrörssystem så måste det sitta en bygel där du tagit bort element.

Edit: Fungerade elementen innan ni började bygga om?

Kan även vara så att käglorna i termostatventilerna har fastnat i stängt läge, knacka ganska lätt men distinkt på ventilhusen när termostaten är bortplockad.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det ett-rörs-system eller två-rörs-system du har?
[bild]

Vid ettrörssystem så måste det sitta en bygel där du tagit bort element.

Edit: Fungerade elementen innan ni började bygga om?

Kan även vara så att käglorna i termostatventilerna har fastnat i stängt läge, knacka ganska lätt men distinkt på ventilhusen när termostaten är bortplockad.
så ser alla element ut, alla termostater är nya. Jag har tagit bort klk element och hall element.
Eftersom lilla wc element funkar borde det inte va en slinga som måste sitts ihop?
 
  • Väggmonterat radiator med nya termostater i ett rum med trägolv och rosa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över husplan med markerade element och termostater i olika rum, inklusive badrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni luftat systemet?

Vi har samma panna och ska påbörja köksrenovering nästa vecka och vill passa på att fråga: Hur stängde ni av vattnet? Finns det något sätt att stänga av det via pannan eller är det huvudventilen, alltså vatten in till huset, som gäller?
 
Det ser mycket märkligt ut, enligt mig.
Ser varken ut som 1 eller 2-rörssytem ( men något av dem måste det ju vara).
Gissningen är att det är ett 2-rörs system och att i den änden som termostaten sitter så går det upp ett rör inuti radiatorn till toppen.
Har du luftar alla radiatorer noga?
Helst med avstängd c-pump och helt öppen shunt.
 
Jag har sett den varianten av element en gång och där var det ettrörssystem.
Två enrörsslingor?
Försök att klura ut hur det sitter ihop där rören syns.
 
nerdybynature nerdybynature skrev:
Har ni luftat systemet?

Vi har samma panna och ska påbörja köksrenovering nästa vecka och vill passa på att fråga: Hur stängde ni av vattnet? Finns det något sätt att stänga av det via pannan eller är det huvudventilen, alltså vatten in till huset, som gäller?
Du får stänga vattnet via huvudkranen
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
nerdybynature nerdybynature skrev:
Har ni luftat systemet?

Vi har samma panna och ska påbörja köksrenovering nästa vecka och vill passa på att fråga: Hur stängde ni av vattnet? Finns det något sätt att stänga av det via pannan eller är det huvudventilen, alltså vatten in till huset, som gäller?
L lat skrev:
Det ser mycket märkligt ut, enligt mig.
Ser varken ut som 1 eller 2-rörssytem ( men något av dem måste det ju vara).
Gissningen är att det är ett 2-rörs system och att i den änden som termostaten sitter så går det upp ett rör inuti radiatorn till toppen.
Har du luftar alla radiatorer noga?
Helst med avstängd c-pump och helt öppen shunt.
nu funkar allt som det ska, returen va stängd av någon anledning så det blev ingen cirkulation i elementen.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.