Hej!
Här är en frusen och okunnig husägare så ha tålamod. Jag har luftar elementen och fyllt på vatten i systemet. Samtliga element är dock fortsatt iskalla och inte ens röret blir varmt. Vad är det för fel.. fryser ihjäl.. Hittade en liten lucka som jag öppnade på pannan. Där blinkar en liten lampa rött, se bifogad bild, kan det ha något med detta att göra? Tips mottages tacksamt!
 
  • Öppen lucka på en värmepanna med röda blinkande lampa och justeringsrattar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ser ut som en Fjärrvärmeväxlare Ev ett givarfel , ta ett foto längre ifrån så allt kommer med inte bara på reglercentralen , det går att manuellt få igång värme , gärna vad det står för typ/modell på Danfossen
 
Hittade ingen mer info på Danfossen..
 
  • Komplex uppsättning av rör och reglage i en värmepanna med mätare och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ok vad heter din FJV - central sitter någon skylt på den med typ/modell
Nere till höger sitter det en SV 1 den är säkert för värmen , en bild lite närmare på den , den kan säkert gå att manuellt ställas
 
Lite fler bilder :thinking:
 
  • Informationsetikett för en LPM värmeväxlare med tekniska specifikationer och modellnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikettmärkt svart låda märkt "SV 1" med en röd knapp och texturrester på en oskarp mekanisk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkoll av en Danfoss AMV 100 ventilaktuator med specifikationer och installationsdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
En riktigt gammal LPM -central inte många kvar nu , men fungerar bra , det med röda lampan är nog ett larm om låg temp system
Letar efter manualen för FJV-centralen
För manuell ändring , den röda knappen som sitter på SV1 trycker man i och snurrar på det röda tandade hjulet under , håll in knappen och snurra moturs så ska det börja susa i rören , , går det inte att snurra på hjulet moturs så prova medurs observera vad som händer när du släpper knappen ( den kanske börja snurra moturs då )
Börja där och kom tillbaka
 
R
Någonstans så finns det en skylt eller liknande på RC Danfoss . titta på sidorna om du ser något
 
Nu har jag gjort som du skrev och den står och tickar och snurrar sakta motsols, låter dock inte som det går ut nån värme i rören. Ska jag låta den stå där och ticka?
 
Hittar ingen mer skylt :rolleyes:
 
R
Jaha då kanske det är en klassiker efter sommarens stillestånd ( den har varit stängd ) ingen värme har behövts .
Den kallar nog på värme och ventilen vill inte öppna som den ska , hela den svarta delen sitter på en ventil som har ett rör underifrån och ett rör uppifrån kanske ett åt sidan med . kan du få ett foto uppifrån så man ser lite på baksidan av den svarta med röda knappen och lite rör med vore bra , detta för att se hur dom är kopplade . Du kanske måste ta bort den svarta och då behövs info om hur det ska göras
 
Ser bara ut att vara ett rör kopplat till den? Detta kanske börjar bli för avancerat för en amatör som mig :seenoevil:.. får väl ringa ut nån hantverkare i värsta fall. Suck.. Sjuk med feber och iskallt hus är ingen bra kombo :crysmile:
 
  • Värmesystem med rör, kabel och värmemätare i ett skåp, indikation på underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förvirrad amatör ser på rörkopplingar och en svart elektrisk enhet i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett kopplingssystem med ett rostigt rör och en ventil eller regulator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
F Frida123 skrev:
Ser bara ut att vara ett rör kopplat till den? Detta kanske börjar bli för avancerat för en amatör som mig :seenoevil:.. får väl ringa ut nån hantverkare i värsta fall. Suck.. Sjuk med feber och iskallt hus är ingen bra kombo :crysmile:
Om du stänger av med strömbrytaren som sitter ovanför reglercentralen och trycker in den röda , snurrar tandade hjulet så långt det går medurs om det går , sedan tar du en hammare och knackar kraftigt på röret som jag markerat från höger sida så släpper nog pinnen som finns i ventilen , inget farligt inget går sönder
Den lampa som lyser hela tiden säger att det är fel på reglercentralen , men vi provar så här först
 
  • Närbild på reglercentralen med en röd kryssmarkering på ett rör och en röd pil pekande mot ett tandat hjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Brainy och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Om du stänger av med strömbrytaren som sitter ovanför reglercentralen och trycker in den röda , snurrar tandade hjulet så långt det går medurs om det går , sedan tar du en hammare och knackar kraftigt på röret som jag markerat från höger sida så släpper nog pinnen som finns i ventilen , inget farligt inget går sönder
Den lampa som lyser hela tiden säger att det är fel på reglercentralen , men vi provar så här först
Fast i TS första inlägg står det att dioden blinkar, den lyser inte med fast sken
 
På den grå fyrkantiga displayen märkt Kamstrup kan du trycka på pilen för att växla mellan olika värden, där kan du bland annat se temperaturen in till din FJV-central och temperaturen du skickar tillbaka, avgiven effekt nu. Kan vara bra att se över värdena där så du vet att allt är rätt där.

Sen kan du ställa vredet på regulatorn som står på ”0” nu på +8 för att se om något händer, detta förskjuter kurvan som regulatorn jobbar mot så att den jobbar för att få en inomhustemperatur på ca 28-30 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.