Hej

Har ett hus från '62 där vissa element har krånglat under vintern. Speciellt det i sovrummet.

När jag känner på röret som går fram till termostaten är det ljummet, efter termostaten är det iskallt. Antar att det är den lilla piggen i termostaten som fastnat så jag motionerar den lite samt tar ut den helt och fångar upp vattnet i en burk. Det brukar vara svart i en halvsekund, sedan är det klart och trycket verkar bra.

Jag har testat att lufta elementet men där kommer bara vatten från första början, ingen luft.

Fick ett tips att banka lite med en skruvmejsel vid termostaten när piggen är borta, då kommer mer svart vatten, men det löser inte problemet.

Pannan är en vanlig elpanna från 80-talet (tror jag).

Cirkulationspumpen låter lite konstigt ibland, nästan som om det "skvalar" eller "porlar".

Ovanpå pannan hittade jag två avluftningsventiler på rören till cirkulationspumpen och returröret. Den ena av dessa har jag fått lite luft ur när jag öppnat men när vattnet kommer stänger jag men det verkar inte hjälpa ett dyft.
På returröret sitter en ratt som jag antar reglerar hur mycket av returvattnet som ska återcirkulera. Ratten är graderad från 0 till 10 där 0 står "kl 12" och 10 står "kl 3". Alltså är bara en kvarts varv av ratten graderad, resten är blank!

Jag läser mycket på olika forum om slutna system men jag undrar om jag har ett sådant. Ovanför pannan finns ett expansionskärl, det finns dock inte någon ventil mellan kärlet och skvallerröret, och ur detta rör rinner det vatten, nästan konstant märker jag nu. Påfyllningsventilen är naturligtvis helt stängd. Manometern på pannan visar nära 0 bar och den stiger aldrig ens om jag öppnar påfyllningsventilen.

Det blev en lång redogörelse, någon som har någon idé?

Liten uppdatering: Öppnade påfyllningsventilen och väntade en stund, efter ca 1 minut verkade det som en ventil öppnades för då forsade det ur skvallerröret. Kan dock inte hitta denna ventil. Efter det rinner det fortfarande som förut och det kan ju inte vara rätt. Den här ventilen som jag inte hittar, kan det vara så att den stänger dåligt och det är därför jag inte får något tryck i systemet?

Lagt till bild på expansionskärlet och skvallerröret som sitter fast högst upp. Kan det finns en ventil där utan att man ser det?P2215405.JPG
 
Redigerat:
hmmm, du verkar inte ha något kapilärtryck..
Min panna är fr. ca: samma årtionde. Manometern på min står på 6.5, frågan är om pumpen orkar dra runt när du inte har tryck?
 
Några timmars felsökning renderade i att ett element, som alltid fungerat började låta konstigt. Trodde först det var en katt på altanen utanför som kloade mot väggen :)

Sedan lät det något liknande i elementet i sovrummet och i ett element till.

Nu är alla varma, cirkulationspumpen låter inte som förut. Men det rinner fortfarande från skvallerröret.

Behöver kanske inte frysa i natt dock!
 
Alltså det som händer är att du fyller på ditt expansionskärl så att det rinner ur skvallerröret. Det finns ingen ventil där. Du har alltså ett öppet system. Fortsätter det rinna så har du inte stängt påfyllningsventilen ordentligt, alternativt så är den otät och stänger inte.
Stäng av cirkulationspumpen och lufta samtliga element.
Och om du motionerar termostatventiler så ska inte piggen gå att få loss utan att skruva loss hela insatsen (i vardagligt tal kallad packbox)
 
För skojs skull gjorde jag lite mätningar... det blev inte så skoj.
Vattnet ur skvallerröret håller ca 39 grader i temperatur och rinner med hastighet av 0,5 liter/minut.
 
Du ha nog en påfyllningsventil som inte håller tätt längre..
 
Nu vet jag att det är varmvattenberedaren i pannan som läcker. Vilket gör att den fylls på hela tiden.

Verkar som ett pannbyte och "renovering" av värmesystemet får tidigareläggas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.