Jag har vattenburna element, eluppvärmd panna CTC. Huset byggt 1990. Värmen sprids mycket ojämt genom radiatorerna vissa element blir mycket varma, medan andra är iskalla. Vid luftning händer inget. Har dragit ut det lilla stiftet i termostaten, som kan fastna efter en längre tids avstängning. Har fyllt på och ökat trycket i expansionskärlet. Inget hjälper. Ibland hörs ett fräsande och bubblande ljud i systemet.
Kan element slamma igen, så inget vatten går igenom? Kan man spola igenom systemet? Vad kan jag göra?
 
Att det bubblar och fräser tyder ju på att det är luft i systemet. Eftersom det inte händer något när du försöker lufta verkar det som att du antingen har för lågt tryck eller att luftningsventilen blivit tilltäppt så du måste rensa den på något sätt.
 
Nej, det droppar vatten i luftningsventilerna, så de är inte igensatta. Så långt har jag kommit i felsökningen att det där fräsande och brusande ljudet, med små knallar, kan komma från expensionskärlet, som jag försökt tömma och fylla på igen. Det ska dock inte hindra värme från att gå fram.

Det märkliga är att värmen går fram till vissa elelement, min inte alla.
 
Testa att stäng ventilerna på de element som är varma. Kommer värmen till de andra elementen då?
Kolla om cirkulationspumpen snurrar? Det gör du genom att skruva av locket och känna efter med en skruvmejsel e.d. Det läcker lite vatten då du öppnar men det är inga större mängder som kommer ut.
 
Har du luftat precis alla element? Även om det droppar från ett element som är kallt så kan det vara nåt annat element som har luft i sig som förhindrar cirkulationen till de kalla elementen.

Testa även att öpppna alla termostater så mycket det går så kan eventuella luftbubblor släppa, det kan gurgla till då och det är luften som släpper i ventilen.
 
Kolla cirkulations pumpen, kan vara luft i den, ger då lite cirkulation, men inte tillräckligt för att flöda igenom hela systemet.
 
När du drar ut stiftet, så skall du prova att trycka in det igen och om det då inte fjädrar tillbaka utåt, då har ventilkäglan fastnat i stängt läge varpå radiatorn aldrig kan bli varm. Då måste du skruva bort delen med stiftet och bearbeta ventilkäglan innanför, tills du känner att fjädern innanför densamma pressar ut käglan så att den öppnar för flöde igenom ventilen. Du behöver nog släppa trycket på systemet när du åtgärdar så det blir mindre vattensöl.
 
Tack för alla tips. Cirkulationspumpen vet jag har dålig funktion p g a en felaktig rörkoppling då huset byggdes (enl rörmokare). Värmen har dock spritt sig ändå tidigare, genom självtryck(?). Det där med stiftet låter intressant. Jag har noterat att de fjädrar sämre nu än tidigare.
 
Havsutsikt skrev:
Kolla cirkulations pumpen, kan vara luft i den, ger då lite cirkulation, men inte tillräckligt för att flöda igenom hela systemet.
Hej
Undrar hur man får ut luften ur cirkulations pumpen?
Jag har liknande bekymmer med min panna.
Har en elpanna dvs vattenburen el

Tacksam för svar
 
BlueeAYess skrev:
Undrar hur man får ut luften ur cirkulations pumpen?
Luftningsskruven brukar sitta mitt på den runda gaveln fram på pumpmotorn. Skruva ur den, men akta dig så du inte bränner dig på vattnet som sprutar ut.
 
  • pump.jpg
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.