Jag omformulerar mig.

De flesta elementen i mitt hus är helt kalla, några är ljumma och ett par stycke är rejält varma. Jag har inga termostater, all reglering sker i värmepumpen med utomhusgivare. Värmepumpen verkar funka som den ska, det är i alla fall varmvatten som går ut från den och inga felmeddelanden om cirkulationspump o dyl.

Jag vet ingenting om värmesystem, men jag har kollat att det inte är luft i elementen (flera element, men inte alla), när jag öppnar luftningsventilen så sprutar det ut vatten. Huset, och värmesystemet, är utbyggt i flera omgångar, jag har ingen aning om hur rören går, var det grenar sig osv. Jag vet inte vad en shunt är och jag vet inte om jag har sådan och var den i så fall ska finnas.

Kan jag få tips om vad problemet kan vara?
 
Tror det är en inställningssak med kurvorna. Det är också ett visst beteende på en vp-anläggning som man måste anpassa till huset.

Min erfarenhet är att när det är runt noll då går inte anläggningen på fullfart utan den är stillastående vissa perioder vilket gör att medeltemperaturen sjunker mer än vad man kanske vill. När det blir kallare får pumpen arbeta längre stunder och det blir då på de högre temperaturerna som den får kämpa med - då stiger medeltamperaturen rätt kraftigt på radiatorvattnet.

Vad har du för anläggning?

//anders
 
Det är en IVT Greenline (minns inte modell just nu, mittinitti-tal). Det som förvånar mig mest är detta att det är så olika fart på radiatorer i olika rum. Jag antar att det är olika kretsar, men varför får de olika värme?

Det lutar väl åt att jag ska leta reda på någon som kan kolla upp anläggningen åt mig.
 
Nej, det och luft är ungefär vad jag klarat att kolla. Jag har inte termostater på elementen, jag har bara gammaldags flödesvred, och dem har jag kollat. Men tack för att du frågar ;)
 
Se omformulerat första inlägg.
 
alla barn i början, no problem

Ta fram manual där du kan se hur systemet ser ut i princip. Börja med att lyfta av täckplåtar så att du hittar cirkulationspump och rören. Försök hitta igen fram och retur varmvatten och radiatorer. Var fylla på vatten i systemet (kan vara bra att kunna efter avluftning) Helt enkelt bekanta dig. Går att känna sig fram vad som är vad.

Lufta de kalla elementen. Varma behöver troligen ej luftas.
Stäng igen de varma/heta elementen. Blir de kalla varma?
Om ej kan det vara cirkpumpen som ej tar/funkar.
Det finns kanske ett litet vred på cirkpumpen med 3 lägen. Tre streck går fortast, prova att köra på full hastighet ett tag och kolla elementen.

Gör en sak i taget så att du håller koll på vad som ger effekt.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.