Vi har haft ett långvarigt problem med allt sämre cirkulation i radiatorkretsen. I slutet av november upphörde cirkulationen helt i större delen av huset och december har inte varit en rolig månad. Jag har provat allt och VP-installatören har varit här och felsökt utan resultat. Jag har länge misstänkt att den fingerborgsstora smutssilen på returledningen lossnat från sitt fäste och följt med nedströms en bit. Den har inte suttit där den ska men installatören har varit helt säker på att den plockats bort vid service. Nåväl, idag fick jag dem till att såga bort sista metern av returledningen och vad hittade vi där? Smutssilen såklart, helt igenbeckad. Inte heller cirkpumpen fungerade korrekt trots att de tidigare försäkrat att den var okej. Nu är den bytt och äntligen har vi normalt flöde igen. Skriver detta för att uppmärksamma andra på att smutssilen är en risk och en möjlig orsak till cirkulationsproblem.
 
  • En person håller en svart, rund föremål mellan tummen och pekfingret, fingrarna är smutsiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en isolerad kopparledning med slitningar. Smutsiga fingrar, betonggolv som bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller en snigel mellan tummen och pekfingret över en våt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
ser ju ut att ha rostat sönder i fästet... alt. blivit sp igengeggad att den slitits av,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.