Är nybörjare på det här med hus och behöver därför lite tips...
Vi har 2 våningar och 3 av elementen (tot 6) på övervåningen funkar inte. Nu när maken är borta tänkte jag att i lugn och ro försöka reda ut varför de är kalla, men det går inte så bra för mig... ;)
Jag började med termostaterna-verkar OK och piggen är nu välmotionerad och rör sig fint.
Försökte lufta. På 2 av elementen (troligen se sista i kedjan) kom det vatten med en gång. Då jag luftade det tredje kom det inte något vatten. Jag skruvade tillslut bort hela luftningsventilen, men fortfarande inget vatten. Är elementet tomt?! Jag vågar inte börja skruva vilt på elementen utan tar gärna emot lite tips kring vad det kan vara för fel och vad jag ska göra.

Tacksam för svar!
/Linda
 
Du behöver nog knalla ner till pannrummet och hitta på påfyllningsventilen för värmesystemet. Den brukar sitta på ett rör som går mellan kall/varmvattnet och värmeledningarna eller expansionsledningen ( röret till expansionkärlet) där borde du kolla hitta ventil och en manometer(tryckmätare) som ska öka när du fyller till 1 bar( svarta siffror) eller 10 kpa ( röda siffror ) sen äre bara att testa lufta igen. Lycka till:)
 
Instämmer i Blumberns tips med tillägget att du kan behöva göra fler påfyllningar om det är mycket luft i systemet.
 
Tack för tipsen! Men värmepumpen (som står på övervåningen) visar trycket 1 bar. Har nyligen luftat även värmepumpen och då höll jag på att fylla upp och tappa ur för att få ut all luft. Det var inte speciellt många bubblor som kom då heller, och inget av elementen har givit ifrån sig någon luft...
 
Bara för sakens skull vad är det för märke" ventiler/termostater ni har?..
Du har alltså tagit bort termostaten och motionerat stiftet" Obs! ordentligt kan ta ett tag ibland...Kan prova och ta en baksida av en skruvmejsel och knacka lite försiktigt också!

Och kolla trycket en gång till !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.