Har problem med alla tre radiatorer i den nybyggda delen (-97) av huset. De blir inte ordentligt varma, och numera inte varma alls som det verkar. Har jag pajjat något när jag desperat försökte justera med insexnyckeln innanför "hatten" märkt med en grön pil i bilden (Danfoss)? (Vad gör den skruven?)

De element som inte blir varma är markerade 1,2 och 3 i bilden. (Den äldre delen av huset har betydligt fler element än de inritade 4,5 och 6)

Ett tag trodde jag att det möjligen var cirkulationspumpen som inte orkade med alla element, men den och resten av pannan är numera utbytt utan skillnad för berörda element.

Vad kan vara anledningen till ingen/dålig cirkulation i en del av ett värmesystem?

Har kollat:
1. Avluftat alla element.
2. Att stiftet i termostaten inte fastnat.
3. Jag har tryck i systemet (fn 1.6)

(Bilden är ytterst skissartad och jag vet inte om elementen sitter i den ordning de är inritade, men jag är hyffast övertygad om att jag har ett tvårörsystem i alla fall. 1,2&3 Sitter väl så att säga på en egen slinga i den nya delen av 1-planshuset.)
 
  • radiator_skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har säkerligen inte pajjat något.
Testa å justera skruven åt något håll (kom ihåg vilket håll), vänta en stund, blir elementet/-en varmt nu? Om inte, ändra på skruven igen, tills du (förhoppningsvis) får värme på elementet/-en
 
  • Gilla
Senossral
  • Laddar…
Jag gillar problem som löser sig själv bara man väntar. Ett bra tag ( ca 2 dagar)efter att större delen av huset var "kokhett" kom de krånglande elementen igång av sig sälva. Den "mystiska" skruven tror jag är ungefär där den var en gång i tiden, men behövdes som sagt inte justeras just nu för att få värme.
Är mitt hus hemsökt att värmespöket eller vad kallas detta fenomen?
(Tack Poggan för dina tröstens ord :) )
 
Lassie skrev:
Har problem med alla tre radiatorer i den nybyggda delen (-97) av huset. De blir inte ordentligt varma, och numera inte varma alls som det verkar. Har jag pajjat något när jag desperat försökte justera med insexnyckeln innanför "hatten" märkt med en grön pil i bilden (Danfoss)? (Vad gör den skruven?)
Den skruven går till avstängningen av vattnet. Dvs du kan stänga av där och lyfta bort radiatorn utan att behöva tömma systemet. Så den skall normalt vara öppen... Nu såg jag att du fått värme ändå, så du lyckades nog inte stänga av dem helt ändå. ;-)

Danfoss har bra datablad och instruktioner på sin site (danfoss.se) om du vill/behöver veta mer.
 
Tack Lars-Stefan.
Jo Danfoss hemsida var jättebra, mycket hittade jag men inte ett ord om just den lilla skruven. Men som sagt allt är historia nu då det funkar.
Pannleverantören (CTC) trodde det kunde röra sig om skit i rören efter det gamla expansionskärlet som täppt till, men lossnat när vi höjde trycket.
 
Vad sitter den skiten nu tro:eek:

Mvh
 
Jag tror att den nya cirkulationspumpens höga effektivitet har slungat ut skiten i omloppsbana......

(Sen är ju bara frågan vilken omloppsbana?)
 
Lassie skrev:
Tack Lars-Stefan.
Jo Danfoss hemsida var jättebra, mycket hittade jag men inte ett ord om just den lilla skruven.
Ja, tittar du riktigt noga så står det "avstängning" på namnet på ritningen. Men det är när jag tittar efter det enda ordet... :) Men om du tittar på ritningen så ser du hur den fungerar.
 
Jo jag misstänkte väl att det var avstängning, efter som Danfoss skröt någon annan stans att man kunde byta deras element utan tappa ur systemet. Men ritningen var lite otydlig och den inritade gängningen medger inte avstängning om jag ser rätt.
Hursomhelst så verkar det funka nu.
Bara en hv..te massa skruvande för att ställa in alla element i huset så det blir en jämn å fin temperatur överallt.
 
Jag har också skruvat på skruven då tillvattnet var på fel rör när vi bytte element. Rörisen sa åt mig att skruva in den så vattnet går från det yttre röret till röret som går upp till termostaten. Jag har dock 1-rörskoppel om det nu är nån skillnad för skruven.

Innan jag skruvade kom inget varmvatten upp till termostaten men gör det det. Dock så får jag inget flöde genom de tre nya av någon outgrundlig analedning.

En kontrollfråga. Mina gamla element hade en röd tejp på tillröret. Betyder det 1-rör eller 2-rörssystem?
Min röris säger 1-rör. ;-)

/Payman
 
  • Gilla
Borkoen
  • Laddar…
Men när jag tittar på Danfoss skiss så ser jag bara möjlighet att stänga returen, inte "byta" riktning på vattnet.

JAg känner mig helt lost....

Det känns som om jag stänger returen och därmed flödet. Med skruven inne får jag tillvatten in i elementen när jag luftar....

/Payman
 
Redigerat:
Vad skönt Lassie att det löste sig utan större ingrepp! :)
 
Lassie skrev:
Jo jag misstänkte väl att det var avstängning, efter som Danfoss skröt någon annan stans att man kunde byta deras element utan tappa ur systemet. Men ritningen var lite otydlig och den inritade gängningen medger inte avstängning om jag ser rätt.

Ja, det var ju inget vidare inlägg av mig... Hur skall jag backa ur det här på ett snyggt sätt nu då? ;-) Dvs det är bara *returen* man stänger med skruven på kopplet. Om du skall byta radiatorn så måste du också stänga tilloppet mha termostaten.

På äldre radiatorer (inkl de utan koppel) så kan man även använda den här som strypning, dvs om du behöver balansera trycket i systemet, men på Danfoss nya koppel så finns det en inbyggd strypning bakom termostaten (graderad och klar) som är bättre att använda till det.

I vilket fall (och som tur är för mig... ;-) så blir resultatet det samma i ditt fall, radiatorn blir lika kall om du stänger returen som om du stängt termostaten. ;-)

Lassie skrev:
Hursomhelst så verkar det funka nu.
Bara en hv..te massa skruvande för att ställa in alla element i huset så det blir en jämn å fin temperatur överallt.
Ja, det blir lite spring. Fördelen med Danfoss nya gasfyllda termostater är att har man väl ställt in dem så kan man lämna dem utan att pilla på dem vidare (förutsatt att kurvor o dyl för tilloppstemp står rätt). Sedan skadar det ju inte med termometrar lite varstans; "Är det inte kallt nu älskling?", "Nej, det är samma 21C här som det var i morse, låt bli termostaten!" ;-) ;-)
 
Redigerat:
payman skrev:
Jag har också skruvat på skruven då tillvattnet var på fel rör när vi bytte element. Rörisen sa åt mig att skruva in den så vattnet går från det yttre röret till röret som går upp till termostaten. Jag har dock 1-rörskoppel om det nu är nån skillnad för skruven.

Innan jag skruvade kom inget varmvatten upp till termostaten men gör det det. Dock så får jag inget flöde genom de tre nya av någon outgrundlig analedning.

En kontrollfråga. Mina gamla element hade en röd tejp på tillröret. Betyder det 1-rör eller 2-rörssystem?
Min röris säger 1-rör. ;-)

/Payman
Om du har kvar de gamla kopplen/radiatorn så kan du enkelt ta reda på om det är 1-rör eller 2-rör genom att blåsa i tilloppet. Med ett 2-rörssystem så kan du mha termostaten stänga av flödet, dvs det blir stopp när du blåser, men med ett 1-rörssystem så går inte det, eftersom du alltid har ett flöde förbi radiatorn också.

Nu har jag aldrig jobbat med 1-rörs system (utom genom att kolla upp gamla begagnade radiatorer enligt ovan), men att man kunde anpassa en radiator till omvänt flöde genom att strypa returen låter minst sagt intressant... Jag tror iaf (efter att ha tittat på ritningen, men den är lite otydlig) att man bara stänger returen på den aktuella radiatorn, dvs förbikopplingen till resten av slingan fungerar fortfarande.

I vilket fall, om du inte har *flöde* till resten av slingan så är något fel. 1-rörsystem är ju ett dj-a krångel men cirkulerar vatten genom en punkt i slingan så måste det cirkulera genom samtliga. Det förstås, om returen är stängd på de andra radiatorerna så kommer vattnet att ta vägen förbi dem och de inte bli varma, men det är en annan sak. Sedan så kanske slingan behöver balanseras? Att ha rätt tilloppstemp är också viktigt annars så kan lätt de tidiga radiatorerna i slingan stjäla all värme och de senare bli kalla.

Om du ändå hade en rörmokare tillgänglig så kanske det är läge att ringa honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.