Jag har sökt i forumet efter lösning på mitt problem men insåg att det nog är lika bra att skapa en egen tråd. Har försökt att göra det som tipsats i andra trådar och som passar att göra här.

Som rubriken säger så har jag två kalla element (vatten) i tvättstugan i källaren. Eller rättare sagt, ett kallt och ett som är lite lite ljummet på ovansidan. I övriga kåken så fungerar elementen perfekt, ända upp till ovanvåningen två trappor upp. Men tvättstugans element som är vägg i vägg med pannrummet funkar alltså inte lika tillfredställande. Det första elementet på slingan är det som är en smula ljummet på ovansidan.

Jag började med att lufta för att kolla om det fanns luft men det kom bara vatten direkt. Sen tog jag bort termostaterna för att motionera ventilerna vilka satt (och fortfarande sitter) som sten. Provade att knacka på stiften lagom hårt med skiftnyckel och rätt mkt hårdare på godset runt packboxen med en hammare och planka emellan utan effekt. Efter att ha pratat en polares farsa som är hyfsat haj på VVS så tog jag bort packboxen och tryckte lätt upp och ner, sida till sida mot fjädern för att se om den fastnat. Men den fjädrar tillbaka fint och den borde lossnat om den suttit fast tycker jag. Elementen är också fortfarande kalla trots att packboxarna är urtagna.

Så vad är nästa steg? Min egen kunskap är en smula begränsad när det kommer till sånt här men jag tänkte iallafall ge er därute ett försök innan jag ringer efter hantverkare. Kostar tillräckligt mycket som det är att bo i hus. Skämt åsido, det känns ju onödigt om det är hyfsat enkelt DIY-jobb. Bifogar bilder på kopplingar etc.

Väldigt tacksam för hjälp!

Två vattenradiatorer i ett källarutrymme med synliga termostater och anslutande rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeelement och rörledningar i en tvättstuga med blått kakelgolv och grå handduk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kallt vattenradiatorselement i tvättstuga med synliga rör och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Fört innan annat har du stängt till dom andra elementen och känt om dom i källaren blir varma
börja där
 
Griffeltavlan
Du har en MMA ventil som brukar kunna sätta igen sig, man lär då spola radiatorn med speciella verktyg. Kolla annars att skruven i koppler är öppen. Kopplet är den avlånga delen där rören går till o från elementen vid golvet, öppna den muttern o se om den är inskruvad eller utskruvad. Brukar vara en insexskruv. Den ska vara max utskruvad.
 
J jojo123 skrev:
Fört innan annat har du stängt till dom andra elementen och känt om dom i källaren blir varma
börja där
Om elementen två våningar upp är varma så är trycket inte problemet som förstår det. Eller är det inte trycket du refererar till?
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Du har en MMA ventil som brukar kunna sätta igen sig, man lär då spola radiatorn med speciella verktyg. Kolla annars att skruven i koppler är öppen. Kopplet är den avlånga delen där rören går till o från elementen vid golvet, öppna den muttern o se om den är inskruvad eller utskruvad. Brukar vara en insexskruv. Den ska vara max utskruvad.
Fick tipset att kolla returen av en vän, är det den skruven? Skulle också vara en insex nämligen. Får kolla imorgon och se om det händer något.
 
Griffeltavlan
Å Åke80 skrev:
Fick tipset att kolla returen av en vän, är det den skruven? Skulle också vara en insex nämligen. Får kolla imorgon och se om det händer något.
Ja det är returavatängningen.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Ja det är returavatängningen.
Sitter en plastpropp bakom med en stor jäkla insex, typ 13mm. Ser nästan helt urskruvad ut. Ska jag lossa mer alltså?
Närbild på en delvis utskruvad plastpropp med insexhål i en rördel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Griffeltavlan
Å Åke80 skrev:
Sitter en plastpropp bakom med en stor jäkla insex, typ 13mm. Ser nästan helt urskruvad ut. Ska jag lossa mer alltså?
[bild]
Prova om du får värme då annars sitter en mindre längre in man kan justera men de kan ävem vara för att ändra mellan 1 och 2 rörs
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.