Har lite värmeproblem i mitt enplanshus med källare. På övervåningen är alla element varma upptill och kalla nedtill. I källaren är dock elementen helkalla. Jag har en el/oljepanna och kör enbart på el. När pannan får gå i några timmar så stiger trycket i expansionskärlet och den börjar släppa ut vatten. Jag släpper ut vatten så att trycket sänks till 0,7 bar, men efter några timmar är det uppe över 1,0 bar igen och vatten släpps ut. Jag är osäker på om cirkulationspumpen går eller ej men kan säga att den är väldigt het. Det går inte att hålla i pumpen längre än någon sekund, sen bränner man sig.

Jag har fått höra att det är cirkulationspumpen som är problemet, att denna inte går. Att jag ändå får värme till överdelen av elementen på övervåningen beror på självtrycket. Jag blev tipsad om att skruva bort den stora mässingskruven mitt på pumpen och därefter vrida på axeln med en skruvmejsel för att få igång pumpen. Hur jag än beter mig orkar jag dock inte öppna mässingskruven. Den sitter fast! Kan jag skruva bort hela cirkulationspumpen och försöka vrida på axeln från andra hållet? Eller är det något annat som är fel?

Är det något jag kan göra eller är det bara att vänta ut helgen och sedan åka förbi närmaste VVS firma och be dem komma hem till mig?
 
Hej, kan dessvärre inte så mycket om cirk.-pumpar, men det är skumt att trycket stiger så. Expansionskärlet skall ju liksom kunna ta upp vattnets expansion. Har du provat att lufta elementen?
 
Elementen är luftade och det är bara vatten i dem.
 
1. Expansionskärlet är troligen trasigt (sitter en gummiblåsa i den som kan gå sönder), mitt under sitter det nått som ser ut som en bilventil (på bildäck), tryck på piggen i mitten & se om det kommer ut vatten. Då är det trasigt.
2. Vad har du för ventil på elementet i källaren. Är det en termostat? Ta bort den & "jucka" på piggen så att den löper lätt & fjädrar när du trycker på den.
 
1. Det kommer inget vatten när jag trycker på piggen.

2. Elementen i källaren är hela.

Återigen, är det cirkulationspumpen som är boven och finns det något jag kan göra själv?
 
Det låter ju som det skulle kunna vara fel på pumpen. Men det förklarar inte din tryckstegring, det tyder på fel på expansionskärlet, vilket i sin tur inte skulle ge kalla radiatorer i källaren.

Så det låter som du har 2 fel. Vad händer med trycket när pannan inte värmer, måste du fylla på vatten då?

Om trycket bara stegras hela tiden så kan du ha en läcka i pannan så att vatten från varmvattensystemet läcker in i värmesystemet, det är ett vanligt symtom på att pannan är slut.

Men om vi koncentrarar oss på felet med de kalla radiatorerna. Där har du ju ett cirkulationsproblem. Och då är pumpen misstänkt. Men du kan ju också ha råkat stänga en ventil, ofta finns det kranar för att stänga av delar av systemet, dels för att man skall kunna reglera in balanserat flöde i hela huset, dels för att man skall slippa tappa ur hela systemet om en radiator behöver monteras bort.

Man kan också tänka sig ett rent stopp i systemet, rost eller något föremål har satt igen ett rör, mindre vanligt. Har hört talas om att många hus drabbades av det när det var fel på golvvärmeslang från Wirsbo, den vara inte syretät (skillnaden mellan slang för värme och tappvatten) så att vattnet tog upp syre, och radiatorer i systemet rostade så att det blev stopp redan efter 5 års drift.

vad händer om du stryper samtliga radiatorer på den övre våningen, självcirkulationen borde ju rimligen ge något i källaren då?

Tryckproblemet, ett exp. kärl kan i princip ha 3 olika fel. Det fungerar så att det sitter en "fotboll" inne i kärlet, den är pumpad till ett visst tryck. När trycket i systemet stiger så pressas vatten in i kärlet och bollen krymper, och tvärtom.

Om då bollen har för högt tryck så kommer inget vatten in i kärlet, fel 1. Kärl avsedda för 2 planshus skall ha högre tryck, de levereras ofta med det trycket, och man skall sedan släppa ut lite till rätt tryck för ett enplanshus som i ditt fall.

Om trycket har läckt ut så är hela kärlet fullt med vatten redan från början och kan inte jämna ut trycket i systemet. fel 2.

Om bollen är trasig (vanligt fel) så blir det samma effekt som i fall 2, men då kommer det dessutom ut vatten via ventilen.

Det går att pumpa kärlet med en vanlig pump för bildäck. Vad som är rätt tryck i ditt fall vet jag inte, men det finns tabeller på nätet.
 
Blir pumpen skållhet, så sitter den antingen fast eller så har du nån ventil som är stängd. Skruven ska gå att lossa med lätt våld och en bred skruvmejsel.

Om trycket håller på och stiger hela tiden även om systemet är varmt, så kan det vara ett inre läckage i pannan mellan varmvattenberedare (eller slingan) och värmesystemet.
Kolla också så att pannans termostat fungerar så inte värmen skenar iväg och pannan blir överhettad.

Men börja med att kolla pumpen och expansionskärlet enligt ovan. När du kollar förtrycket (luftsidan) på kärlet ska du släppa trycket via säkerhetsventilen på vattensidan så det är nere på noll.
 
Vill passa på att tacka då jag hade nytta av den här tråden (och några andra). Rörmokaren hade sannolikt glömt att kolla förtrycket i kärlet innan det monterades (installerade nyligen pannan). Jag fick nu nytta av min frus cykelpump med tryckmätare :) Det gick att pumpa upp blåsan i kärlet utan att montera bort det, tack och lov. Precis som lordi skriver fick jag se till att hela tiden släppa på trycket på radiator-sidan vartefter jag pumpade upp blåsan, eftersom vattnet annars ligger och "håller emot". I mitt fall siktade jag på 0,5 bar i blåsan. Sen fyllde jag på systemet till drygt 1 bar igen och nu verkar det fungera strålande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.