Hej.
När kan man förvänta sig att elementen ska börja få varmvatten? Nu i september är det ju vissa dagar väldigt kallt och blir därmed även så inne. Men elementen blir aldrig varma. Köpte huset i oktober förra året och har aldrig varit problem med att få värme i elementen, förutom att elpatron går i vid endast 2-3 minusgrader. Vi ska ha barn snart och är orolig att något är fel och att vi därför behöver ha hantverkare hemma, med nyföddbebis.
Kör alltid med helt öppna element och har minst 0,5bar. Bergvärmen installerades i huset 2001-2003, tror jag.
Jag är extremt novis inom området.
MVH
Carl
 
Vad är din innetemperatur? Pumpen är säkerligen styrd utetemperaturs kurva.
Har du kikat på pumpen om det ligger några larm? Varmvattnet fungerar?
 
tror de som är riktiga experter behöver veta mer, hur många våningar har du, har du en-rör eller två-rörs system, vilken panna har du? yta på bostad?

Du borde någonstans se uttemperatur på pannan, och då även få en uppfattning om när elementen blir varma.
sen kan det vara ganska mycket injustering om det är något fel.

vad har du för temp ute och vad får du för temp inne?

personligen har jag 1,5 bar i tryck vilket är max enligt min mätare, är inte helt säker på att det är rätt dock.

nu fick du massa frågor och inget svar men berätta gärna så mycket som möjligt. =)

/R
 
Vart i Sverige befinner sig huset? Jag som boende i södra Stockholm har ännu inte dragit på värmen. Är det kallt i huset?
 
Innetempen är , när det är som kallast ute, 18-19 grader så det är ingen katastrof. Ingen larm enligt displayen och ger väldigt mycket och varmt varmvatten i kranar och duschar. Har enplanshus med källare och vet att 0,5 är tillräckligt. vet inte om det är en -eller tvårörssystem. Det är Thermia Classic och huset är byggt -71, om det hjälper.
I displayen står det: Ute 31 Kurva 40.
 
Det kan vara så att pumpen till värmen inte har startat, om du hittar parameterern värmestop i menyn så ska du se vid vilken utetemperatur som pumpen stoppar. Pumpen till värmen startar inte innan temperaturen underskridit den gränsen med 3 grader(vad jag kan se i den manualen jag googlade fram) under en ställbar tid (typ 20 minuter).
 
Här på ostkusten (Kalmar län) har vår reglercentral gått igång en tidig morgon (4-tiden), den senaste veckan, och gett värme någon timme.
 
Hade rörgubben hemma för att kolla. Tydligen låg det en "hinna" över utetermometern, som visade på en yttertemp på 32C, därför gav det ingen värme inne.
Problemet löst.
Och en novis är lite klokare nu :)
 
En hinna? Av vad? Hur löstes problemet?
 
Spindelnät eller liknande från spindel/insekter kan göra att det blir fuktigt och resistansen ändrar sig i anslutningen för NTC-motståndet som är monterat där. Har varit ute för det och lite rengöring så blir det bra. Det blir en överledning mellan benen på motståndet pga av fukten som samlas i materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.