Jag har åtminstone en slinga i golvvärmen som jag inte får någon värme i. För 3 månader sedan hade jag en Kyltekniker hemma som hjälpte mig. Han bytte hatten (styrdonet heter det nog) till blå uponor. Jag hade vita av en äldre modell tidigare. Det hade läckt vätska så det var blött och rostigt vid packboxen ( den lilla ventilen med piggen som ska sticka upp när värmen är på). Tyvärr hade inte kylteknikern med sig några nya packboxar så han gjorde rent och smörjde upp den gamla och satte tillbaka den. Efter det funkade allt bra.

Nu har det slutat funka av någon anledning. Det första vi gjorde när vi märkte att det inte funkade längre var att vi själva bytte packboxen eftersom vi nu hade sett till att köpa sådana. Vi tänkte att den kanske hade kärvat fast och att styrdonet inte kunde rubba den. Det har dock inte hjälpt. Jag har motionerat piggen genom att trycka ner den och låta den fjädra upp. Det funkar även om jag måste trycka ganska hårt för att få ner den. Vi har också provat att ta bort hatten helt. Då ska det väl bli fullt flöde och varmt? Det blir det inte trots att den var av i 12 timmar. Röret till hatten är varmt.

Den blå hatten visar på max värme. Dvs hela det vita fältet är fyllt. Det gör den både när den sitter på och är av. Om jag stänger av termostaten i rummet helt så flyttar sig det vita fältet lite nedåt, men inte ända ner som på de andra hattarna.

Är det någon som kan ge råd om vad det kan vara för fel och vad man kan göra åt det? Har hört talas om att man kan få luft i systemet så jag har provat att stänga av termostaterna till alla andra slingor. Då hände inget mer än att det blev ännu kallare i huset. Tacksam för goda råd!
 
  • Gilla
Periksson89
  • Laddar…
Det finns en avluftningsnippel någonstans. Kanske på VP. Avlufta

Fungerar cirk. pumpen?

Demontera ställdonet;
Om du stänger alla andra slingor, får du då värme till slingan?

Det kan ha kommit in föroreningar som satt sig i returventilen. Öppna returventilen fullt (insexnyckel -håll reda på antal varv). Avvakta 12-24 tim för att se om värme kommit igenom. Om OK återställ returventil och ställdon.
 
Cirkulationspumpen fungerar. Röret från ställdonet till den aktuella slingan är varmt så även tillbakaröret. Med att stänga alla andra slingor menar du att stänga av termostaterna i alla andra rum? Jag har gjort det och det gjorde i gen skillnad, fortfarande kallt på golvet, men rören vid ställdonet var varma.

Hur hittar jag avluftningsnippel? Finns inte i instruktionsboken till värmepanna.
 
  • Gilla
Taren43
  • Laddar…
För att lufta fördelaren så stäng övriga slingor med styrdonen, tar längre tid eller stäng den andra fördelaren med injusterings skruvarna för slingorna. Notera hur många varv skruvarna är öppna. Sedan finns det en avtappning som du kan sätta en slang snutt på till en hink, samtidigt öppnar du påfyllningen på pannan och öppnar avtappningen så spolar du ur berörd slinga. Bra om man är två så en person sköter påfyllningen och systemtrycket så inte säkerhetsventilen börjar studsa.
Lägg ut en bild på er gv fördelare så blir det enklare med hjälp.
Mvh
 
Redigerat:
Cissi1234 skrev:
Röret från ställdonet till den aktuella slingan är varmt så även tillbakaröret. Med att stänga alla andra slingor menar du att stänga av termostaterna i alla andra rum? Jag har gjort det och det gjorde i gen skillnad, fortfarande kallt på golvet, men rören vid ställdonet var varma.
.
Rören (både tillopp och retur är varma men inte golvet. Under vilket tidsperspektiv är detta testat?

Om det är betong golv så är det ett mycket trögt system. Man kan alltså inte förvänta sig snabba resultat utan måste ha tålamod.
 
Avtappningen tror jag att jag har lokaliserat. Visst är det längst till höger på bilden? Innan vi bytte packboxen tömde vi ut det vatten som låg i röret till påfyllningen där. Men jag är osäker på var påfyllningen sitter? Kan du se det på bilderna? Kan det ha blivit fel eftersom vi tömde ut lite vatten (någon dl) och inte fyllde på? När var klara ökade vi bara trycket i expansionskärlet. Hur mycket vatten ska man låta rinna ut om vi ska prova detta på en slinga?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde skriva att vi testade att stänga av alla andra ställdon 2-3 timmar. Problemet var att värmen i huset hann sjunka flera grader på den tiden. Vi har inte betongplatta utan krypgrund. Var det för kort tid kanske?
 
Påfyllningen är ventil som sitter klockan tre nedersta bild, spola ur två hinkar sedan har du en bypass mellan fördelarna stäng den.
Näst sista bilden klockan tre den med.

Mvh
 
Om du ska utföra arbete vid fördelarna så kan du stoppa cirk.pump och stänga huvudventilerna (vid fördelarna - gröna handtag)
Därefter så skall läckaget bli ytterst lite om ventilerna håller tätt.
 
Ena skall öppnas så man får in pannvatten att spola slingan med vilken som behövs öppna för att få fram vatten märker man. Bra att roland sa till om cirk pump(y)

Mvh
 
Tack för goda råd. Ni är nog mycket händigare än jag så jag är tveksam till att jag vågar prova. Får överväga att betala någon för att komma och lösa problemet.
 
Det kan även vara själva ventilöverdelen (den som packboxen sitter på) som fastnat trots att piggen fjädrar tillbaka.
Direkt du skruvar av styrdonet ska det bli varmt i slingan nedanför om allt funkar som det ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.