Hej

Jag har ett par kalla slingor i min golvvärme i källaren. Tilloppsvattnet är varmt, men det är betydligt kallare på de delarna av golven dit dessa slingor går. Har läst mig till att det kan vara ställdonen som är dåliga och att man kan prova ta bort dessa för att se om det då blir varmt. Mitt problem är jag inte får loss dessa. Är det någon som vet hur man lossar dessa?
 
  • Två termostatventiler på en radiator, dammig, närbild, rör i bakgrunden, vägg, ingen person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorventiler och rör med etikett "RETURN". Inomhus värmeinstallation. Unscharf, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeinstallationsrör med mätare, ventiler och cirkulationspump i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inga ställdon, det är bara manuella handvred du har.

Har för mig att skruven i toppen ska kossas för att kunna skruva på vreden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har inga ställdon, det är bara manuella handvred du har.

Har för mig att skruven i toppen ska kossas för att kunna skruva på vreden.
Jag förstår. Jag kan skruva på hela vita delen, precis som termostaten på en radiator. Det som ser ut som en skruv på toppen är inte en skruv utan bara en metalldel
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att metallstiftet behöver lyftas upp för att få bort "brickan" i toppen för att sedan kunna få bort vredet,

Eller om en plastbit i underkanten ska bändas ut utanför en metallklack på fördelaren/ventilinsatsen.

[länk]

[länk]
Tack Demmpa. Du hade helt rätt. Det var ett stift som skulle upp. Nu har jag tagit av de vita "hattarna" och motionerat ventilen får se om det blir nåt bättre. Den löpte ganska obehindrat dock.
 
  • Värmesystemsrör och kopplingar på betongvägg, ventilhattar borttagna, avstängningsmärkning, person i svarta skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessvärre är det ingen skillnad på slingorna. De kalla är ff kalla. Har luftat och det kommer vatten direkt så har någon nån klok idé?
 
Fjädrar stiften upp automatiskt efter att du tryckt ner stiften? Eller drar du i stiftrt (som man ej ska)?
 
Den fjärdrar precis som jag förväntade mig. Märker ingen skillnad på fjärdringen mellan de kalla och de varma slingorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.