Hej alla glada!
Jag har ett element/radiator som inte blir varmt. Har sökt med ljus och lykta bland diverse sidor och forum men tycks inte hitta någon direkt förklaring om vad som är felet.
Elementet får ström enligt vad lampan indikerar men oavsett hur reglagen ställs kommer ingen värme.
Snubblade över någon med liknande problem men på annan modell som då nämnde att termostaten var trasig och bytte bara ut den. Kan det vara så även i mitt fall? Hur bär man sig i så fall åt för att byta termostaten?
Ser ut att vara relativt lätt att komma åt komponenterna bara man vet vad som ska göras.

Information som kan vara användbar:

Fellingsbro Verkstäder
Electrotherm
ETR-2001-604
W 350 V~220
Höjd: 59 cm
Bredd: 40 cm

Hoppas någon där ute kan hjälpa mig att finna svaret 😊
 
  • Elektronisk termostat, energitillförsel indikering, knappar för temperaturreglering, väggmonterad, elektrisk installation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk apparat med kretskort och kablar i genomskinligt plasthölje, monterad på vägg, troligen reglerteknik eller styrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omrkopplare och etikett med teknisk information monterade på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat från Fellingbro Verkstäder, temperaturinställning, energisparfunktioner, mekanisk design, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din vill ha värme och termostaten indikerar det. Kan vara så att ett avbrott i elementslingan gett sig och då blir det ingen värme, Du får ta loss fronten och mäta den. Finns även ett överhettningsskydd. men om den löst så lyser inte den gröna.
PS Kan även vara en varmgång på anslutningar på ledningarna till elementet. och då lätt att laga. Du får kolla vad priset är för ett nytt element i den. Finns att köpa som reservdel.
 
  • Gilla
Fredrik Höjer
  • Laddar…
Tack för svar och goda råd! Då gör jag en ordentlig felsökning och letar efter reservdelar helt enkelt. Kan reservdelar till denna vara utifrån standard eller bör det vara originaltillverkare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.