Hej,

Vet inte om denna fråga hamnat i rätt forum, men jag gör ett försök så får vi se…

Vårt hus har delvis källare, delvis torpargrund. Pannrum i källardelen, där står idag en gammal vedpanna med pelletsbrännare. Dessa kommer under sommaren att bytas ut mot en modern pelletspanna, en Biomatic 20+. So far so good, pannan verkar vara en dröm jämfört med det vi har idag :)

Den pannan ger väldigt låga rökgastemperaturer, vilket innebär att vi kommer att få dra ner ett syrafast insatsrör i skorstenen för att inte få problem med kondens. Detta ska isoleras med vermikulit. Effekten sammantaget av detta lär, om jag förstått det rätt, bli att mindre värme övergår från rökgaserna till murstocken.

Ett av de skäl som ofta anförs för varför man ska vara försiktig med att byta från eldning till VP är just att murstocken kallnar, med möjliga fuktproblem i grund & på vind som följd.

Nu börjar ni säkert ana min fråga: Riskerar vi att få fuktproblem i krypgrunden &/eller vinden till följd av vårt byte av panna? Eller kommer det trots allt att läcka tillräckligt mycket värme från rökkanalen för att hålla torrt?
 
Vad har du för typ av vind? Är vinden välventilerad och mer eller mindre håller yttertemperatur så är det inget problem vad det gäller skorstenen. För källaren är det nog snarare spillvärmen från själva pannan som du får ta hänsyn till. Ev får du installera några extra element i utrymmen som tidigare värmts upp av pannans spillvärme. Hur ligger krypgrunden i förhållande till murstocken?
 
Vinden är i stort sett sådan som du beskriver.

Krypgrund & källare ligger som två L runt murstocken. Den pannrumsvägg som pannan står mot vetter mot krypgrunden.
 
Täta inte kanalen med massa, vill du ha en tät kanal och i den mån det går överföra värme till murverket är det furanflexslang som gäller. Hör med Max Nilsson i Motala.
Annars är det stålrör som du är inne på. Håller med Patrick dessutom
 
Hej & tack för svaret, itkonsult! Är dock inte helt 100 på om jag hänger med... är nog lite trögfattad, får skylla på att detta är ny mark för mig :S

Vad menar du med ”täta kanalen med massa”? Jag trodde att den syrafasta rostfria slangen stod för tätningen. Vermikuliten i sin tur har jag fått för mig är kulor, vars syfte är att fixera & isolera runt slangen. Men du syftar kanske på något helt annat?

Betr. FuranFlex så var det något helt nytt för mig. Har Googlat lite & det verkar ju vara ett alternativ. Men kommer det verkligen att släppa igenom värme från rökgaserna till murstocken? T.ex. här står det att ”Materialet är lätt, starkt och har mycket god isolerförmåga.”.
 
Med massa menar jag bruk, schädlermetoden/glidgjutning/slamning. Men det blir inte vätsketätt, coating till massa funkar sådär bra, några år kanske.
Slangen står för tätningen, helt rätt uppfattat.

Isolerförmågan är nog god i furanflexmaterialet, men det är tunt, 2,5-3,5 mm så det gör inte så värst mycket.

Frågan är ändå om det skall lösas på detta vis, en extra radiator på rätt ställe kanske vore bättre?
 
OK, då är jag med :)

Glidgjutning har jag avfärdat, räknar med att pannan kommer att lämna riktigt låga rökgastemperaturer ut (100-110 grader kanske?)

Extra radiator - kan man peta in en i torpargunden tro? Källardelen är jag mindre orolig för, det är ordentligt dränerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.