Jag har en handdukstork som går på varmvatten, ha funkat hur bra som helst tills nu. Vattnet i huset var nyligen avstängt vid 2 tillfällen pga reparation, kan det påverka? Jag försökte lufta men det kommer varken luft eller vatten, trots att jag vid ett tillfälle fick loss hela ventilen.
 
De som reparerade, kontrollerade de korrekt cirkulatin och tryck innan de var klara? Nått fel är det ju om det inte är vatten i torken.....stopp i nått rör
 
  • Gilla
bittece
  • Laddar…
Tork som går på varmvattnet är inkopplad på varmvattencirkulationen. Vattnet i varmvattenledningen cirkuleras för att det skall vara varmt i leningarna, så att man inte skall behöva spola så länge för att få varmvatten.

Ett tag var det populärt att koppla handdukstork på denna cirkulation, det är förbjudet numera, pga risken att legionella bakterier skall kunna bildas (ger lunginflammation med hastigt förlopp som ofta inte hinner behandlas i tid).

Frågan är om de har kopplat ur cirkulationen.
 
  • Gilla
bittece
  • Laddar…
Krilleman
Hur ser din handdukstork ut?

Jag gissar på att du bor i lägenhet?!
 
  • Gilla
bittece
  • Laddar…
Hej Byggis1976 och tack för snabbt svar. Har ingen aning vad som gjordes vid avstängningen och om de kollat tryck/cirkulation efteråt, men då vet jag i a f vad jag ska fråga när jag frågar :). Var i kontakt med rörisen redan efter första avstängningen och han svarade bara att jag skulle lufta men vad fasen hjälper det när det verkar helt tomt...
 
Hej Hempularen! Tack tack för svar, jag får kolla detta med cirkulationen. Badrummen här renoverades för x antal år sen i samband med stambyte, men det var långt innan jag flyttade in. Antar att de här torkarna förbjöds efter det, i så fall. Men är det verkligen någon legionellafara för sån tork, det är väl ett slutet system? Jag trodde det bara gällde kranvatten med för låg temp?
 
Hej krilleman_215! Stämmer, jag bor i bostadsrätt, hus byggt 47 men badrum renoverade nån gång slutet 90/början 2000 tror jag. Har ingen bild att skicka just nu men det är en rostfri (typ bockade varmvattenrör) med luftningsventil upptill, termostatvred längst ner.
 
Är det VVC vatten (VarmVattenCirkulationen) så är ju detta inget slutet system. Efter att ha cirkulerat några gånger, så åker det ju tillslut ut somvarmvatten i någon kran. Detta är inte längre tillåtet att koppla in, men det finns kvar på sina ställen.
Är det uppvärmningsvattnet (radiatorvatten), då är det ett slutet system, och helt ok att ha det kopplat. Nackdelen är att torken endast fungerar under uppvärmningssäsong.

Så, har din tork fungerat året runt? Då var det VVC, och alltså rätt att den nu inte fungerar längre.
Har din tork endast fungerat höst/vinter, så skall det givetvis gå att kicka igång igen efter felavhjälpning någon stans i kretsen.
 
Vad dumt förresten, nu ser jag ju vad du skrev. Det är alltså samma system för torken och kranarna, då förstår jag legionellafaran...
 
Krilleman
Likt denna:
485_stor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Niclas!

Ja, jag behövde läsa en gång till innan jag hajade :banghead:. Den var varm som sa-an i somras och då var ju inga element igång, så nåt måste alltså ha hänt nu vid avstängningen. Jag får gå på rörfirman i morgon igen. Tack tack för svar, nu vet jag i alla fall att det här är något som föreningen får stå för, inte jag!
 
Precisely!!
 
Krilleman
Vanligt förekommande att det behövs "handpåläggning" för uppstart på dessa med vvc.

Stäng det vita vredet och lätta lite på muttern direkt ovanför. Den tätar koniskt så det är bara dra åt när vattnet kommer. På så vis tvingar du vatten igenom torken. Och pressar med sig ev luft. Men passa dig, varmt vatten kan komma fort!

Beroende på hur VVC:n är kopplad kan man behöva göra tvärt om. Alltså stänga returventilen och lätta den skruven och på så vis tvinga vatten andra vägen.

Är du tveksam på detta förfarande så kontakta förening/rörisen.
 
Det där sista var till krilleman, exakt så där ser den ut.
 
Hmmm krilleman, jag har en kompis som fick översvämning i vardagsrummet i helgen när hon skulle lufta sitt något rostiga element så jag tror jag överlåter det där till rörisen. Eller så ska jag sova på saken och se om jag är modigare i morgon :D. Tack för tipset i alla fall, ha det gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.