Hej på er,

under våren upptäckte jag att en fast oreglerad slinga i huset är kall. Normalt ligger värme på året runt på den slingan men nu är den alltså kall.

Jag tycker mig känna att åtminstone ett par av de termostatreglerade slingorna är varma.

Vet att jag påpekade detta för Skanska när vi flyttade in och fick rådet att öppna och stänga ventilen så skulle det ordna sig, och orsaken var smuts i vattnet. Då hjälpte det men det gjorde det inte nu.

1. Har någon något tips på vad man kan prova? Är trygget i systemet för lågt (cirkulationspumpen går)
2. Huset är 5½ år gammalt, är detta vad man kan kalla ett dolt fel?
3. Kan jag göra något själv eller är det bara att ringa en kunnig VVS:are?

Bifogar bilder som förhoppningsvis underlättar


Värmesystem med mätare visande tryck och röd cirkulationspump, med kopplingar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den fasta ventilen
Ventiler och rörkopplingar för hemmets värmesystem, inklusive en stängd fast ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Systemet i sin helhet
Komplicerat värmesystem med rör, ventiler och mätare i ett förråd, problem med en kall slinga beskrivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeanläggning med rör, ventiler, manometer och elektronik i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för att ni läst!
 
Kan vara ganska mycket smuts i värmesystemet i ett nybyggt hus om systemet inte blev ordentligt urspolat vid bygget. Att spola och byta värmevatten någon gång kan vara bra. Har man golvvärme tror jag dock att det behövs en särskild utrustning (pump etc). Om man ska anmärka på det till byggaren behöver det göras inom garantitiden.
 
Om det är korrekt utfört sitter det filter som ska rensas att byta vatten är inte bra då får man in nytt syre i systemet och vissa delar kan rosta och det ska luftas igen. Stäng de andra slingorna och kör enbart den som är kall så kanske cirk kommer igång.
 
smurfen72 skrev:
Om det är korrekt utfört sitter det filter som ska rensas att byta vatten är inte bra då får man in nytt syre i systemet och vissa delar kan rosta och det ska luftas igen. Stäng de andra slingorna och kör enbart den som är kall så kanske cirk kommer igång.
Tack båda för era svar!

Jag tittade faktiskt igår och såg två stycken "muttrar" i rörsystemet med texten "Filter" på. Behöver jag göra något särskilt för att rensa dem? Jag förmodar att det börjar spruta vatten om jag skruvar loss dem, särskilt om cirkpump går och systemet är igång.

Vilken garantitid har man på en sådan sak? 2-3 år eller är det att erkänna som dolt fel (10år)?
 
Stäng av cirkulationspumpen och leta upp avstängningar innan och efter smutsfiltren. Stäng dessa ventiler och öppna filtren försiktigt, samla upp vattnet i en burk och rengör ev. ludd/smuts. Undersök vattnet i burken hur det ser ut. Att byta värmevattnet någon enstaka gång om det behövs går bra.

Garantitiden är nog ofta 2 år men ibland 5 år beroende på avtalet med byggaren och leverantörer.
 
Om du tänker hävda garanti bör du nog tänka efter hur ofta du rensat filtret först gissningsvis kommer dom fråga en sån sak vid ev garanti ärende.
 
Tack för alla bra svar!! :)

Jag ska se om jag kan rensa filtren under helgen! En sak som slog mig är att även om det finns avstängningar kommer väl lite vatten rinna ut och behöver kanske kompletteras? Trycket är ju redan lite lågt, om man ska lita på manometerns gröna skala som ligger runt 2 medan trycket just nu är 1..

Angående garantiåberopande så kan jag inte minnas att någon från Skanska någonsin påpekat att det är något jag ska göra. Det kanske inte ursäktar min skyldighet som husägare ändå såklart.
 
Om trycket är lågt i systemet så är det bara att fylla på vatten. Ska finnas en ventil för det. Det måste du göra om du tex behövt lufta.
 
Ursäkta (otroligt) sent svar!

Har lyckats fylla på systemet iaf. Resultatet blev att radiatorslingan på övervåningen inte skvalar längre då det är vatten upp till högsta punkten i systemet. Dock verkar golvärmeslingan och radiatorslingan vara helt skilda om jag inte ser fel? Med andra ord hjälpte inte påfyllningen den fast reglerade slingan alls.

Nu har det ju dessutom varit lite kallt ett tag så nu har jag kunnat prova övriga golv. Alla slingor utom den fasta (problembarnet) samt en av de två slingor som värmer vardagsrumsgolvet är varma och goa. Försökte höja värmen på vardagsrummets slingor men endast den fungerande blev varm.
Värmesystemets rör och filter med etiketten "LEMINA TERMIX A/S" i en teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garantitiden har väl ändå passerats då om det är 5 år. Men kan sånt här falla inom byggfelsförsäkring alt dolda fel?

Får väl försöka ge mig på filtren. Är det så enkelt som Josth skrev så bör t.o.m. jag kunna fixa det. Vad är annars nästa steg?

Tack igen!
 
har du fjärrvärme ? i så fall så måste du se till att inte röra filtret som rör vattnet som kommer från fjärrvärmeverket.
Det vattnet kan vara väldigt varmt och ha högt tryck, och det är separata avstängningar till fjärrvärmen.
 
Hej! Japp, fjärrvärme.. Får bara några med att se till att jag bara tittat på filtren till värmesystemet. Bra att du poängterade det. Tack!
 
Testa att stänga alla de andra ventilerna. Beroende om de är NO eller NC så kan det räcka med att ta bort ställdonet på de övriga slingorna annars så kanske du har kvar de manuella ställdonen som är monterad på den slinga som är kall och stänga med hjälp av dom.

Stäng alla slingor och öppna den slinga som är kall.
Då borde den slingan bli varm.
Har du tur och det har kommit lite luft i den slingan så kan den bli kall pga luften, du får nu ett högre flöde i den slingan och då borde luften tryckas ut. se till att avluftaren är öppen. så luften kommer ut ur systemet.
Det kan även vara flödesinställningen som är stängt lite för mycket och det har fastnat skräp/smuts där så att den har blivit tät. Testa att skruva upp flödes skruven(Notera hur mycket du skruvar upp den för att kunna återställa).
När du gjor dom stegen så borde slingan bli varm.

Har du riktigt otur beroende på hur slangen är lagd. Är den lagt i trä bjälklag och det är gjort en lite för skarp böj utan böjar så kan du ha fått ett veck på slangen och då blir det stopp(dolt fel??). Men då gäller det att hitta vilken/vilka av de många böjar som har fått ett veck.

Med en värmekamera så kan du kanske spåra vart slangen är veckad. Har du tur och du har ett litet flöde igenom slangen så kan du kanske se vart vecket är.
 
Tack för all den informationen gizmo!

Vad betyder NO och NC?

Bra tips att stänga alla andra slingor för att verkligen pressa den kalla slingan. Det ska jag prova först innan jag börjar greja med filter....

FYI är slangen gjuten i betongplatta. Vi har tidigare haft liknande problem men då löste det sig med just den tekniken du föreslog; att ändra på öppningen i den fasta slingan. Nu har det inte hjälpt men det kan ju hjälpa att tvinga värmen att gå igenom den kalla, även om jag iofs kan tycka att det borde varit så under hela sommaren eftersom värmen då inte legat på förutom på den fasta slingan... ?
 
NO betyder opåverkad Normalt öppen ventil. Normaly Open
NC betyder opåverkad Normalt stängd ventil. Normaly Closed


Är det ingjutet så kan det varar att du fått lite luft eller att det har fastnat skit i flödesinställningen.
Om den bara är öppen litegrann.

Hur lång är slingan som inte blir varm?
Hur lång är de andra slingorna?
 
Redigerat:
Hej igen, nu verkar problemet vara löst. Efter tips från en bekant har jag åtgärdat problemet genom att öppna och stänga flödesjusteringen på de kalla slingorna. Detta gjorde jag genom att jag tog bort de små röda plupparna som syns på en av bilderna, under dem finns en insexskruv med vilken flödet för respektive slinga justeras. Det räckte att öppna och stänga med ett kvart varv för att det skulle börja susa i systemet och värmen återfinna sig dagen efter..

Tack för all hjälp! Hoppas detta hjälper någon annan
 
  • Gilla
Rijan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.