Jag har läst de andra frågorna om golvvärme utan att riktigt förstå vad som är vad.

Jag har ett Termotech golvvärmesystem. Det finns 11 rör som för till vatten och lika många som för bort vatten. Värmen styrs med 2 olika termostatar på våningsplanet. Dessutom finns en "kontrolpanel" med blinkade röda lysdioder.

Enligt ritningen har jag 11 slingor och kring den av rummet som som är märkt som område 4 är det kallt. När jag känner på de olika rören upplever jag att just rör 4 är svalare, men inte kallt, än de övriga (både till och från).

Vad är felet?

Termostaten i rummet? (då borde väl fler än en slinga vara kall)
Luft i slingan?
Fel på ventilen?
Något annat?

Vad är lättast att kolla?
Var hittar jag bilder med namn på de olika delarna i systemet? bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Prova först att ta bort termostat-huvudet på den kalla slingan och kontrollera att "nålen" fjädrar tillbaka när du trycker ner den!
 
Tack, men hur då? De sitter fast, och det är en kabel kopplad till varje huvud så man kan inte skruva loss dem. Trycker man någonstans? Vill ju inte riskera att skada huvudet.
 
Krilleman
Har du provat skruva på den gråa "muttern" längst ner på huvudet?
 
Tack. Trodde att det var en separat del :) Den fjädrar tillbaka om jag trycker in den. Men man måste trycka rätt hårt. Provade att trycka ett antal gånger. Den känns dock inte annorlunda än övriga nålar.
 
De du upplever som kalla, visar de att reglerdonet är öppet likt de andra?
Du kan forcera fram flöde i en slinga genom att stänga de övriga. Öppna sedan förinställningen på den tröga slingan liiite, och öppna de andra. Men lufta först givetvis, och kolla smutsfilter efter din panna. Samt att cirkpumpen går utan missljud etc.
 
Om det är den röda "tungan" på bilden som visar flödet, så verkar det ungefär som övriga. Enligt "kopplingsschemat" har de 11 olika slingorna olika "effekt". Det vill jag ju inte ändra. Eftersom slinga 4 är "iskall" på stengolvet bör ju felet vara substantiellt.

Är det fritt flöde om man pressar ned "nålen"? Kan jag hålla den nedpressad med en tving över natten och se om det blir varmt på golvet för att lokalisera problemet?

Kan man lufta varje slinga för sig eller måste man lufta hela systemet? Jag ser bara två ventiler. En på till-vattnet och en på från-vattnet (se bilden).
 
  • Gilla
Kidkid
  • Laddar…
Du ska inte behöva vänta över natten. Om tilloppet inte blir varmt efter några sekunder med rätt inställning har du inget flöde i slingan (eller riktigt dåligt sådant). Har du inte varmt vatten genom slingan är det ingen idé att vänta på att golven ska bli varma. Justera läget på piggen och känn med handen. Låna ratten från slingan näst längst till höger så slipper du meka med tvingar osv
 
Tack igen!
Lånade ratten från 11:an som passade när jag lossade den grå adaptern. Har skruvat ned nålen helt och nu är tilloppet lika varmt som några av de övriga. Det tar väl en stund att värma röret också.
Och nu väntar jag ett dygn på att stengolvet ska bli varmt?
Och blir det varmt låg felet i i ställningen?
Tilläggas ska att huset i övrigt är varmt och skönt, men att just golvet runt slinga 4 är iskallt.
 
Det verkar som ställdonet ( den vita delen) är defekt eller att den får felaktig signal från kopplingsboxen ovanför.

Du kan skifta detta ställdon med en annan sidan om. Om felet flyttas också, så vet du att felet ligger i själva ställdonet eller i kopplingsboxen.

Återställ till ursprungsläget. Nu kan du skifta kablarna till ställdonet i boxen med ett annat ställdon.
Beroende på om felet flyttar med eller kvarstår på den kalla slingan så kan du räkna ut om felet ligger i boxen eller på själva ställdonet.
Om det visar sig att felet ligger i boxen kan du eventuellt flytta ställdonets kablar till en ledig plint och se om felet försvinner.
Det behöver inte vara så att hela boxen är kass utan just bara den kanal/plint som nu är kopplad till den kalla slingan.
 
Tack för det tipset! Ska prova att tillfälligt skifta ställdonen. Jag tyckte i och för sig att röret svalnade igen. Dvs med nålen nedtryckt kom det först varmt vatten också i det fjärde röret, men sedan blev röret svalt igen.

Vad anger se röda "visarna" på ställdonen? Hur långt nålen är nedtryckt?
 
Tack för all hjälp. Ställdonen är nu utbytta och det är varmt överallt. Tillverkaren skickade nya med post.

Jag hade dock inte fattat att ventilens normalläge är fullt flöde. Trycker man in piggen minskar alltså flödet. Trodde av någon anledning att det var tvärt om.

Nu återstår bara att byta en läckande ventil på golvvärmen på nedre våningen. Men det får en riktig hantverkare göra.
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Bra med återkoppling på hur det gick. Mer sådana trådar!
 
Det visade sig vara både och...

Nägra ställdon behövde bytas ut, några ventiler sjöng på sista versen och kopplingsboxen fick felaktiga signaler eftersom batterierna i termostaterna i rummen var slut.

Det senare kan nog också förklara tillfälliga "värmechocker" i huset då temperaturen på några timmar gått från 17 till 22 grader utan synbar anledning.

Man lär så länge man har hus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.