Som rubriken lyder. Jag inredde övervåningen förra året och la in golvvärme på hela våningen men i ett förråd får jag inte upp värmen på slingan. Jag undrar om det har något med termostaten att göra eller vad det kan vara? Det var visserligen lite tight där slingan skulle in men returen och slingan fortsätter ut i hallen och där är det varmt. Samma slinga alltså. Se ritningen från LK, rödmarkeringen är förrådet där det är kallt. Ritning av övervåningen visar golvvärmeslingor; röd markering i förrådet där värmen är otillräcklig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Skulle tro att den värme som finns kvar sådär i slutet på den långa slingan, inte räcker helt för att att värma rummet. Ganska lite slinga och rätt mycket yttervägg och tak i rummet.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skulle tro att den värme som finns kvar sådär i slutet på den långa slingan, inte räcker helt för att att värma rummet. Ganska lite slinga och rätt mycket yttervägg och tak i rummet.
Vad sjutton ska jag göra åt det då? Det är ju ändå LK som projekterat
 
  • Gilla
Hane73
  • Laddar…
Åsa Lund
Har de nån slags konstruktionsansvar? Reklamera i så fall.

Om det praktiskt på plats går att koppla om rören så att den slingan körs baklänges mot vad de projekterat kanske det kan bli bättre. Då kommer det vara varmare vatten som kommer in i förrådet/förråden.
Eftersom termostaten sitter i det stora rummet så kommer det kalla på värme tills det rummet har rätt temperatur oavsett. Så vändningen ska inte förstöra så sett.
Denna åtgärd borde LK bjuda på för att åtgärda felet.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har de nån slags konstruktionsansvar? Reklamera i så fall.

Om det praktiskt på plats går att koppla om rören så att den slingan körs baklänges mot vad de projekterat kanske det kan bli bättre. Då kommer det vara varmare vatten som kommer in i förrådet/förråden.
Eftersom termostaten sitter i det stora rummet så kommer det kalla på värme tills det rummet har rätt temperatur oavsett. Så vändningen ska inte förstöra så sett.
Denna åtgärd borde LK bjuda på för att åtgärda felet.
Det låter ju märkligt att slingan skulle vara för lång. Jag har betydligt längre slingor på bottenplan och de fungerar kanon
 
Åsa Lund
HomeboY HomeboY skrev:
Det låter ju märkligt att slingan skulle vara för lång. Jag har betydligt längre slingor på bottenplan och de fungerar kanon
Nej, inte att slingan är för lång. Men mot slutet av den långa slingan är vattnet svalare än i början. Då tror jag inte att antalet meter slinga i det lilla förrådet räcker för att hålla rummet varmt.
Det skulle kanske kunna gå att få förrådet varmt om vattnet i just den slingan pumpas andra hållet.
Hoppas jag lyckades förklara bättre hur jag tänker?
 
  • Gilla
HomeboY
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nej, inte att slingan är för lång. Men mot slutet av den långa slingan är vattnet svalare än i början. Då tror jag inte att antalet meter slinga i det lilla förrådet räcker för att hålla rummet varmt.
Det skulle kanske kunna gå att få förrådet varmt om vattnet i just den slingan pumpas andra hållet.
Hoppas jag lyckades förklara bättre hur jag tänker?
Ja men då är jag med på vad du menar! Ska se om det är möjligt att testa den lösningen! Tack för svar.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.