Jag köpte ett hus nu i våras och flyttade in i juli. Nu när det börjar bli kallt ute och elementen börjar bli varma så märker jag att golvet i två sovrum i källaren är kalla. Där ska det finnas golvvärme enligt förra ägaren men golvet blir ändå inte varmt. Jag har tagit bort termostaten på golvvärmen men det hjälpte inte. Jag har försökt att lufta den men det kommer bara vatten så det verkar inte vara luft i systemet. I det ena sovrummet bakom en lucka sitter två termostater som jag inte fått bort men jag har skruvat dom så långt jag kan åt vänster så de borde vara öppna men det är svårt att se så trångt som det är. Ovanför dessa termostater sitter en till lucka med två rör som jag bifgoar bild på. Ovanför luckorna på övervåningen sitter det ett element i köket och det är varmt. Jag har ringat in en bit av rören med röd markering. Det är det enda jag känner som är varmt vid centralen för golvvärme. Själva pumpen snurrar också runt. Ökar jag den till max så börjar den låta mer så den verkar funka. Bifogar bilder på allt jag kan tänka mig som behövs, saknas det bilder kan jag fixa det. Någon som har mer idéer innan jag tar hit en rörmokare som får kolla av allt?
Centralsystem för golvvärme med rör, ventiler och pump, varav delar är markerade med röd ring för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmesystemets cirkulationspump med reglage märkt "min" till "max" och tillverkarlogotypen Taco.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och ventiler i ett golvvärmesystem med röd markering på varmt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkopplingar och golvvärmeledningar inne i en öppen installationslucka i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rörkopplingar och termostatventil för golvvärmesystem med röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rördetalj med termostatventil, röda markeringar, som en del av ett golvvärme system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två termostater i en öppen installationslucka med synliga rör och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två termostater på rör i en öppen vägglucka med isolering runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Två termostater bakom en öppen lucka med isolering, indikerar ett problem med golvvärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat för golvvärme demonterad med synliga ledningar på blått mattgolv, nära vit väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur varmt är det på tilloppet? Fesljummet/fingervarmt?
Vad har du för framledningstemperatur från pannan?

Eftersom du känner värme på tilloppet så är det vattenflöde ”tillopp-slinga-retur”.

De två termostater du inte får bort, där ska du vrida ”ringen” lite och sedan dra termostaten rakt bakåt,
Mörk bild av två värmetermostater och rörkopplingar markerade med gula pilar som indikerar flödesriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur är källargolvet uppbyggt?
Finns det isolering någonstans mellan marken & golvvärmeslingorna?
Hur länge har golvvärmen varit på?
Tjockt betonggolv utan isolering tar väldigt lång tid att värma upp.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur varmt är det på tilloppet? Fesljummet/fingervarmt?
Vad har du för framledningstemperatur från pannan?

Eftersom du känner värme på tilloppet så är det vattenflöde ”tillopp-slinga-retur”.

De två termostater du inte får bort, där ska du vrida ”ringen” lite och sedan dra termostaten rakt bakåt,
[bild]

Hur är källargolvet uppbyggt?
Finns det isolering någonstans mellan marken & golvvärmeslingorna?
Hur länge har golvvärmen varit på?
Tjockt betonggolv utan isolering tar väldigt lång tid att värma upp.
Tack för svaren nu fick jag den termostaterna. Motionerade piggen och den fjädrade som den skulle så låter termostaterna vara av så länge. Värmen när man känner skulle jag väl säga runt fingervarmt, det är ju skönt att hålla på det liksom inte så de är för kallt. Vad som ligger i betongen vet jag inte då det är förra ägaren som gjorde den och det tänkte jag inte fråga om. Värmen har väl aldrig varit av vad jag vet. Är ju nu är det är kallt ute man märker det inte blir varmt. Bilden är temperaturen från bergvärmepumpen. Ute nu är det 2 grader enligt den.
 
  • Display av bergvärmepump som visar temperaturavläsningar, med returtemperatur på 27,8°C och nuvarande temperatur på 28,7°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det där framledningstemperaturen eller returtemperaturen?

28° i framledning när det är nära noll ute är ganska lågt.

Vi har 38° i framledning (enligt framledningsgivaren), när jag mäter med termoelement så får jag 40° i framledning & 35° i returen, å det är +1° ute. Vi har lite högt i returen, anledningen är att systemet inte är injusterat sedan jag bytt termostatventilerna.
Golvvärmen i källaren badrummet håller 26,5° enligt golvvärmengivaren (26° enligt termoelementet), klinkern känns svalare än fesjummet, men inte mycket varmare än parkettgolven (21° enligt termoelementet) på markplanet, korkoplastgolvet utanför sovrummen på markplanet känns kallare än parketten i sovrummen.

Sedan är det så att olika material känns olika varma även om det är samma yttemperatur.
 
Jo det var visst returen det där. Det pendlar mellan 45-50 i framledning. På golvet är det textilmatta på ena delen och klinkers på andra. Så de känns ju mycket kallare på klinkersen. Men finns det något mer att kolla nu? Eller ska jag bara låta termostaterna vara av och anta att det bara är tid nu för att värma upp all betong i golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.