Hej,
Vi håller på kika på att köpa ett hus idag som är extremt fint, de har ett garage som är integrerat med huset och har golvvärme.
Mitt andra stora intresse är hemmabio så tänkte nästan ta och bygga igen garageporten och använda garaget till biorum istället (det är ca 5,2m brett och 7m långt).

Istället bygga ett garage integrerat med huset eller separerat, huset är i sten och vill hålla samma design så blir nog inte så billigt bygga det garaget.

Vad är det egentligen för skillnad på varm och kallgarage, är det att varmgarage är isolerat eller är det även att det är värme i varmgarage vilket inte känns riktigt som vi behöver.
Jag mekar aldrig med bilarna och tvättar sällan dem själva och om jag gör så gör jag utomhus.
Vad mår bilarna egentligen bäst av?Jag har tillgång till ett annat garage där jag kan vinterförvara sportbil
 
Ska du köra bilen in och ut dagligen under vintern så är ett kallgarage bäst för bilen.
Saltblandad snö i kombination med värme är kanon för rosten.

Skillnaden mellan garagetyperna är väl precis som du säger att ett varmgarage är isolerat och förberett för att hållas uppvärmt. Givetvis inget man behöver göra men beroende på om man har golvvärme eller annan uppvärmning ska man kontrollera så man inte ska stänga av detta på något speciellt sätt för att kunna kallställa det.
 
Varmgarage brukar oftast vara just uppvärmda, eller åtminstone avsedda för att vara uppvärmda. Det innebär, som du själv var inne på, att de är isolerade.

Jag har hört många som påstår att bilarna mår bäst av att stå i kallgarage vintertid, personligen bryr jag mig inte om detta. Jag tycker att vardagslyxen med att sätta sig i en varm bil, eller lasta ut mat/barn/varor i ett varmt garage överväger ev. risker med tidigare rostangrepp.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
jag kommer även ha någon typ av sportbil som är avställd på vintern men som sagt den behöver inte stå i det garaget då har tillgång till annat men är trevligt kunna ha i samma garage.
Antar det är en rätt stor skillnad i pris på varm och kallgarage också.
 
Jag har aldrig räknat på hur mycket billigare ett kallgarage skulle kunna bli, det har aldrig vart aktuellt för mig.
En vild gissning är att det blir 60-70% av materialpriset jämfört med ett varmgarage. Då utgår jag från isolerad platta på mark och inrett med skivor och målning invändigt i båda fallen. Sen sparar du kanske lika mycket i arbetstid också.

Men vore det inte mysigt för din sportbil att få stå hemma i värme? ;)
Speciellt om garaget är hopbyggt med huset så är det trevligt att kunna gå över i mystofflor och t-shirt.
 
Tänk på att kolla så att du får bygga ett garage till på tomten. Det är ju inte säkert att detaljplanen medger ytterligare ett garage.

Om jag skulle bygga ett kallgarage hade jag ändå isolerat plattan. På så sätt är det förberett för att isolera och konvertera till varmgarage vi ett senare tillfälle.
 
Ovsett vad jag skulle ha för behov idag så rekommenderar jag varmt att man gjuter en isolerad platta och utformar garagets väggar så att de kan isoleras senare. (tex sätter man asfaboard luftspalt och sist ytterpanel)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.