Hej,
Har kalla element hemma, i varje rum är de det.
Jag har luftat alla element.
Tagit bort termostaten och dragit fram och tillbaks på stiften som i denna video, stiften sitter antingen jättehårt eller så går det inte att ta bort den:

Det går 2 rör från väggen till elementen, men de är också kalla, ska det vara så eller ska de vara varma?
Tänkte höra med er först innan jag frågar bostadsrättsföreningen.

Tack på förhand
 
Den där killen har ingen aning, man ska absolut INTE dra ut pliggen. Man ska bara försiktigt trycka inåt några gånger och knacka med skaftet till en större skruvmejsel exvis , på sidan av kopplingen. Då kommer pliggen komma ut och radiatorn börja fungrera.

Hade killen i filmen någonsin sett en omonterad packbox så hade han fattat varför man inte kan göra så.
 
Krilleman
Jösses, lufta en radiator via termostaten var något nytt! :rofl:

I en bostadsrätt så "äger" du inte radiatorerna. Det är normalt föreningens ansvar.

Ring och felanmäl att du har kallt! Är det däremot varmt nog i rummet så ska termostaten strypa flödet och radiatorn + rör bli kalla.
 
Jag luftade inte som han visade på videon, utan med nyckel.
Vad gör stiftet egentligen?
Trycks stiften in när man sätter dit termostaten?

Trodde att även om man har det varmt i huset, ska man kunna höja värmen på elementet.
Tack ska kontakta föreningen efter jag köpt termostat för att se hur varmt/kallt jag har i lägenheten.

Tack
 
Krilleman
Stiftet justerar flödet.

Intryckt = stängt flöde
 
  • Gilla
Sherrmann
  • Laddar…
M
Det sitter väl en bimetall eller något liknande i själva termostatvredet som trycker pinnen längre in ju varmare det är i rummet och då stryps tillflödet till elementet.

Om temperaturen i alla lägenheter uppgår till 21C (eller vad föreningen har för policy) så går säkert inte värmesystemet för fullt än och elementen kan vara kalla dagtid när det är hög solinstrålning och varmare ute t ex.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, temperaturen på elementen regleras centralt, så det är inte säkert att det är något fel för att dom är kalla nu när det fortfarande är varmt ute.
 
Hehe. En stråle! Det betyder väl att det läcker? Packboxen för stiftet är inte det som ska täta för vattentrycket.
 
Drar man i stiften så ber man om problem... Som sagts tidigare så ska man bara trycka in dom och låta dom fjädra ut själv. Eventuellt med lite hjälp genom att knacka med något på sidan av ventilhuset.
 
Ok, tack.
Väntar 1 månad för att se om det blir varmare.
Om jag lossar termostaten, är stiften inte intryckt, betyder det att den är på max då?

Tack på förhand
 
Eftersom hösten är varm har man inte släppt på värmen än. Dom flesta element i Sverige är fortfarande kalla.
 
E evoline skrev:
Om jag lossar termostaten, är stiften inte intryckt, betyder det att den är på max då?
Ja, tar du bort termostaten så ska stiftet fjädra ut helt och ventilen är öppen på max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.