Hej!
Jag har vattenburen golvvärme i nedre våningen och vattenburen 5 element i övre våningen. En av de element är kallt 22-23 grader men övriga 26-27 grader. Jag har avluftat alla en gång och den som är kallt 3 ggr, genom att stänga va värmepumpen och efter 5 min stänga av termostat och sedan avlufta. Det kom ingen luft ur ventilen utan bara vatten. Sedan fylla på trycket i värmepumpen till c:a 1 och starta på nytt, men utan effekt.
Är det något mer som jag kan göra det själv?

Tack på förhand.
 
  • Närbild på en dörrstolpe med en synlig låskista och dörrhandtagets monteringshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med termostat och anslutna rör mot mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta av termostaten på det kalla, stäng alla andra radiatorer på den våningen. Då bör det bli varmt eftersom du tvingar hela flödet till övervåningen genom den kalla radden. Om inte knacka försiktigt på sidan av radiatorkopplet.
 
  • Gilla
qassim
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Ta av termostaten på det kalla, stäng alla andra radiatorer på den våningen. Då bör det bli varmt eftersom du tvingar hela flödet till övervåningen genom den kalla radden. Om inte knacka försiktigt på sidan av radiatorkopplet.
Det hände ingenting! radiatorkopplet är ljumt liksom övre kanten av element men inte övriga delar.
 

Bästa svaret

Ta bort termostat och motionera stiftet många gånger genom att trycka in stiftet.

Om inte det hjälper, knacka försiktigt men bestämt på baksidan av ventilhuset.

Det kan även vara så att förinställningen är för hårt instrypt. Förinställningen sitter innanför packboxen i ventilhuset.
Eller så kan returventilen vara väldigt strypt. Sitter under täcklocket på kopplet i nederkant.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta bort termostat och motionera stiftet många gånger genom att trycka in stiftet.

Om inte det hjälper, knacka försiktigt men bestämt på baksidan av ventilhuset.

Det kan även vara så att förinställningen är för hårt instrypt. Förinställningen sitter innanför packboxen i ventilhuset.
Eller så kan returventilen vara väldigt strypt. Sitter under täcklocket på kopplet i nederkant.
Det blir 25 grader varmt i elementet. Hjälper det om jag byter ventilhuset?
 
Blir typ hela radiatorn 25° eller bara en liten bit?
Är det med termostaten av eller på?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Blir typ hela radiatorn 25° eller bara en liten bit?
Är det med termostaten av eller på?
Inte hela radiatorn utan bara övre kanten. Termostat på.
 
Om det blir 25c och övriga blir 26-27c så skulle jag säga att allt fungerar som det ska. Det är ju typ 10c utetemp i södra Sverige så din panna skickar nog inte ut mer än 25-30c beroende på ditt hus isoleringsstandard. Avvakta lite.
 
  • Gilla
qassim
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Om det blir 25c och övriga blir 26-27c så skulle jag säga att allt fungerar som det ska. Det är ju typ 10c utetemp i södra Sverige så din panna skickar nog inte ut mer än 25-30c beroende på ditt hus isoleringsstandard. Avvakta lite.
Det är 23 c i övriga delar av element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.