Hej.
JAg har satt ihop en enkel excelkalkyl för att jämföra min befintliga oljepanne installation samt alternativa ersättningarna fjärrvärme resp luft-vatten-värmepump.
JAg är tacksam för kommentarer.

Ang avskrivningstiden så likställer jag den med beräknad livslängd.
10 år i kalkyl 1 & 3 o 20 år i kalkyl 2 & 4.

Räntan tillkommer förstås. 4% i ränta på merkostnaden 42.000 för investering  (90.000-48.000) för VP jämfört med fjärrvärme blir 1680 kr per år. Jag har lagt in detta i kalkylen.

Med 25.000 kW (exkl HH-el) och beräknad livslängd på LV-VP:n på 20 år och 20 år på Fjärrvärmen så går det exakt jämnt ut.
Båda alternativen kostar då ca 22.250 kr/år totalt (rörliga kostnader, avskrivning, underhåll, ränta).
Eftersom 20 år för en VP är högt räknat (tror jag) och att risken för haveri (tex vid 12 år) är mångdubbelt större för en LV-VP än en passiv fjärrvärmeväxlare (men visst, cirk-pumpen kan förstås går sönder på fjärrvärme men även på VP) så verkar fjärrvärme vara det självklara valet. Jag slipper då också de problem som kan uppstå med VP i kombination med ett högtemperatur-radiatorsystem (fjärrvärme kan ge 90 grader har jag hört).

Stämmer antagandena i kalkylen, samt stämmer den i övrigt? Är alltså fjärrvärme bättre än LV-VP för mig?

(Kalkylen på oljapanna stämmer förstås inte då den måste bytas ut inom några år o därmed får man en bra mkt högre investeringskostnad).

Jag har dessutom högtemperatur radiatorsystem (för oljepanna) så frågan är om det dels passar med VP (o fjärrv) o om jag blir tvungen att investera i nya element? Detta återstår att undersöka.

Huset är 1,5 plan med källare. Skåne. Byggår 1968. Siporex. 100 kv källare, 100 kvm bottenvåning & ca 65 kvm ovanplan. Dvs ca 165 boarea + 100 biyta. VAttenburen värme. Oljepanna från 1976. Lite nyare brännare.
I källaren har vi ca 17 grader fn. Kommer ev i framtiden att ha ca 30 kvm i källaren som uppvärmd tonårs/tv-rum (ca 21 grader).
Vi är nyiflyttade men förra ägaren som hade ganska varmt (troligen 23-24) använde mellan 3-4 kubik olja per år. Vi har använt ca 300 liter olja mellan 1 nov - 15 dec (rätt lite men det har ju varit varm period). 2 vuxna & 3 barn.
Fönster original 2-glas. Vi kommer att bygga ut huset en del (större entre, större vardagsrum, ev kupa på OV).

NU LYCKADES JAG FÅ IN KALKYLEN, ÄNTLIGEN!! SE NEDAN.
 
Tänk på att du med L/V-vp måste ha säkringsabonnemang som klarar att värma hela huset med elpatronen den dag det är så kallt att vp inte räcker eller helt enkelt stängs av. Nu bor du i Skåne så problemet kanske är mindre frekvent, men du måste ändå ha beredskap. Med Fjv kan du ha 16A, med vp kanske 20 eller tom 25A huvudsäkring. Beroende på vem som äger ditt elnät får du några tusenlappar per år i merkostnad.

Ang fjv-centralen kan du räkna med 20 års livslängd tycker jag.

Med ditt högtempsystem skulle jag ta fjv. Se till att få ett avtal som låser ditt pris så länge det är möjligt!!

Återkom gärna med ditt beslut!
 
Vi funderar på att lägga in fjärrvärme. (Ledning finns framdragen in i huset)
MEN:
För att koppla in växlaren vill man ha drygt 42 000 kr!
Det är frågan om att koppla in 6 st kopparrör till en Cetetherm Basic U22.
Själva växlaren kostar 14 000 kronor.
Alltså 28 000 spänn för, i princip, att koppla in dessa 6 st rör, inkl. material.
C.a. 20 m rör+kopplingar.
Hur i hela fridens namn kan man komma fram till en sådan orealistsk summa?
Jag bedömmer att jobbet tar c:a. max 6-7 timmar om man arbetar i "lagom" takt.
Nu kommer jag att spendera en dag och koppla in själv.
Det kan väl inte fjärrvärmeleverantören ha något emot??
 
Hej.
Är 14.000 kr inkl moms? Var har du hittat den till det priset? Tacksam för länk.

Det tillkommer elarbete också förstås, men 28.000 för rörarbete + el är dyrt!
Jag har fått priser på 18000 för växlaren (Cetetherm), 5000 för installationen + 2500 för eljobbet.
 
Korrekt pris på växlaren, Cetetherm Mini, (ny generation med bättre teknologi, och ersättare till Cetetherm Basic U22) är 15625 ink. moms från Lunds Energi.
 
Canuto skrev:
Vi funderar på att lägga in fjärrvärme. (Ledning finns framdragen in i huset)
MEN:
För att koppla in växlaren vill man ha drygt 42 000 kr!
Det är frågan om att koppla in 6 st kopparrör till en Cetetherm Basic U22.
Själva växlaren kostar 14 000 kronor.
Alltså 28 000 spänn för, i princip, att koppla in dessa 6 st rör, inkl. material.
C.a. 20 m rör+kopplingar.
Hur i hela fridens namn kan man komma fram till en sådan orealistsk summa?
Jag bedömmer att jobbet tar c:a. max 6-7 timmar om man arbetar i "lagom" takt.
Nu kommer jag att spendera en dag och koppla in själv.
Det kan väl inte fjärrvärmeleverantören ha något emot??
Det kommer de säkert ha invändningar emot då ni garanterat inte enbart betalar för kopplingen.

Vad har betalats tidigare när de drog in i huset?
Stäm av och frågasätt i så fall att de inte tar ut dubbla avgifter.

I vårt område så tror jag att det kostar 44.000 att ansluta sig till fjärrvärme. Och då får huset ligga max 10 eller om det är 12 m från gatan annars kostar det extra.
I det priset så betalar man förutom själva installationen då även sin del i stamnätet på gatan och framdragning till huset.


Efteransluter man sig (utbyggnad av fjärvärmen pågår) så går det på ytterligare 5000 kr för att tecka kostnaden av att gräva upp gatan igen..

Därför misstänker jag starkt att de har någon annan avgift än själva arbetet i summan du fått. Om det är rätt eller fel är en annan sak men du bör nog kolla det.
 
Att tänka på är att värmepumpar går på el. Elpriset har stigit 100% på 2 år och förväntas fortsätta stiga. Stiger elpriset ytterligare 100%, även om det kanske tar 5 år, så ökar din värmekostnad med 100% om du har VP. Visst kan fjärrvärmepriset också stiga. Hur elpriset kontra fjärrvärmepriset förväntas utvecklas vet jag inte.

För skojs skull: Räkna på hur mycket energi ni kan spara genom att isolera huset för summan som investeringen på ny värmekälla skulle kosta. Denna investering har längre livslängd än vp/fjärrvärme. Minimal underhållningskostnad. Denna investering kan dessutom enklare och effektivare kombineras med framtida energiprodukter.
Kommer det något effektivare än VP/FV i framtiden, tex solfångare som är på frammars så är det bättre med mindre energibehov än en VP/FJ. Tål att tänkas på.
 
putte82 skrev:
Att tänka på är att värmepumpar går på el. Elpriset har stigit 100% på 2 år och förväntas fortsätta stiga. Stiger elpriset ytterligare 100%, även om det kanske tar 5 år, så ökar din värmekostnad med 100% om du har VP. Visst kan fjärrvärmepriset också stiga. Hur elpriset kontra fjärrvärmepriset förväntas utvecklas vet jag inte.

För skojs skull: Räkna på hur mycket energi ni kan spara genom att isolera huset för summan som investeringen på ny värmekälla skulle kosta. Denna investering har längre livslängd än vp/fjärrvärme. Minimal underhållningskostnad. Denna investering kan dessutom enklare och effektivare kombineras med framtida energiprodukter.
Kommer det något effektivare än VP/FV i framtiden, tex solfångare som är på frammars så är det bättre med mindre energibehov än en VP/FJ. Tål att tänkas på.

Mja... inte riktigt korrekt. Elpriset är bara en del av den faktiska kostnaden. Tillkommer skatt, nätavgift etc. Förnärvarande ger jag ca 1.20 kr kWh med rörligt elpris på 45.84 kr kWh och för två år sedan när jag satte in min anläggning låg den totala kostnaden på ca kronan.
Med en bra VP kan man nå ca 1/4 del av kostnaden vilket gör att den faktiska energikostnaden i dags läget blir ca 30 öre kWh. Den lokala fjärvärmen ligger på 63.8 öre kWh.
Dvs den totala elpriset måste komma upp i dryga 2,5 kr kWh innan det blir samma faktiska kW kostnad om fjärrvärmepriset skulle ligga kvar på samma nivå.

Tittar man historiskt så brukar de olika energikällorna följa varandra. Tex kan man titta på pellets. Den har stigit kraftigt tillsammans med olja och el och mer en dubblats.
Jag satte in bergvärme för snart två år sedan. Då låg den faktiska kostnaden på ca kronan. Dvs vi har i dags läget ca 20% höjning på totalsumman. Fjärrvärmen låg då på 61,5 öre och har alltså stigit 3,7 %. Men samtidigt har elen både varit dyrare och lägre.... kontentan är väl att alla måste räkna efter sina förutsättningar och en storförbrukare lönar det sig mest med den lägre kW kostnaden och en större investeringskostnad.

För min del så var inte bergvärme det mest självklara utan tvärt om på papper kanske t o m ett felaktigt val. Men personligt så tror jag att energikostnad ens vad man väljer kommer bli dyrare i framtiden. Därför valde jag att satsa på något jag själv kan påverka. Framtida värmepumpar kommer säkert bli effektivare och inom några år så pratar man nog inte om 1:4 utan säkert om 1:7. Nibe har redan en pump som de snackar om 1:5. Och utvecklingen på solenergi går framåt. Redan idag finns det pumpar som är integrerade med styrsystem för att hantera både tex berg och solenergi.

Men en sak har du helt rätt i. Många skulle göra stora besparingar på att tilläggsisolera. Säkert kunna halvera energibehovet för betydligt lägre investeringskostnader än vad en värmepumpsanlägning kostar.
 
Linnex skrev:
Det kommer de säkert ha invändningar emot då ni garanterat inte enbart betalar för kopplingen.

Vad har betalats tidigare när de drog in i huset?
Stäm av och frågasätt i så fall att de inte tar ut dubbla avgifter.

I vårt område så tror jag att det kostar 44.000 att ansluta sig till fjärrvärme. Och då får huset ligga max 10 eller om det är 12 m från gatan annars kostar det extra.
I det priset så betalar man förutom själva installationen då även sin del i stamnätet på gatan och framdragning till huset.


Efteransluter man sig (utbyggnad av fjärvärmen pågår) så går det på ytterligare 5000 kr för att tecka kostnaden av att gräva upp gatan igen..

Därför misstänker jag starkt att de har någon annan avgift än själva arbetet i summan du fått. Om det är rätt eller fel är en annan sak men du bör nog kolla det.


Jag håller med Linnex du betalar inte enbart för jobbet att ansluta utan en anslutningsavgift som du även gör med el och tele....
 
Anslutningsavgiften på 20 000:- betaldes redan för 2 månader sedan när rören från gatan till huset lades in..........
 
redan för 2 månader sedan....
Blir alltså totalt c:a. 62500:-!
 
Canuto skrev:
redan för 2 månader sedan....
Blir alltså totalt c:a. 62500:-!
Kollega boende i Växjö hade en anslutningsavgift på ca 70.000. Dyrt som f_n enligt mitt tycke.
 
Vad innebar ansluningsavgift?
Var det bara en administrativ kostnad ?
Tillkom sedan ingrävning av ledningar till ansluningspunkt i huset, växlare, installation o.s.v?
 
Canuto skrev:
Vad innebar ansluningsavgift?
Var det bara en administrativ kostnad ?
Tillkom sedan ingrävning av ledningar till ansluningspunkt i huset, växlare, installation o.s.v?
Jag syftar på totalkostnad.
Jag förmodar att kostnaden skiljer sig lokalt efter hur tätt husen ligger och hur många meter stamnät det är i genomsnitt på respektiva kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.