K
Hur skall man räkna på om det lönar sej att sätta in en luft/vatten pump i ett hus som nu har elpanna + en luft/luft?
Min tanke, kolla elförbrukning dom senaste åren, sen försöka räkna på besparing med nytt system på banklån och se om det lönar sej med en tidsplan på 15 år ca. December räkningen förra året var 11 000, huset är 90m2, så den finns potential att spara. Elpanna på 9kW (gammal, inga rumstermostater, bara manuellt på pannan) vatten element i alla rum, separat VVB, samt en Panasonic luft/luft som inte sprider värmen så bra pga husets uppbyggnad.
 
Värmepumpen sänker din förbrukning till minst hälften och säkert mer jämfört med elpannan.

Att det kostade 11000 säger ingenting, det som säger någonting är hur många kWh du förbrukade.
Var i landet befinner du dig?

Men i alla fall, mitt hus är nästan tre gånger större än ditt och min decemberräkning var på 6500 (om jag kommer ihåg rätt).

Elpannan ger 1kWh värme ut på 1 kWh in.
Pumpen ger typiskt 3 kWh värme ut på 1 kWh in.
 
  • Gilla
Ken och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att allt lönar sig på kort tid men huset måste ju ha ett fungerande värmesystem. En gammal panna kan haverera vilken dag som helst så det är ju bra att det också finns en luftluftvärmepump som kan hjälpa till med uppvärmningen även om den bara når en del av huset. Om man gissar kan det bli så att energibesparingen ökar från runt 40% till 60-70% när man går från luftluftvärmepump till luftvattenvärmepump i ett hus med sluten planlösning.
 
  • Gilla
Ken och 1 till
  • Laddar…
K Ken skrev:
Hur skall man räkna på om det lönar sej att sätta in en luft/vatten pump i ett hus som nu har elpanna + en luft/luft?
Min tanke, kolla elförbrukning dom senaste åren, sen försöka räkna på besparing med nytt system på banklån och se om det lönar sej med en tidsplan på 15 år ca. December räkningen förra året var 11 000, huset är 90m2, så den finns potential att spara. Elpanna på 9kW (gammal, inga rumstermostater, bara manuellt på pannan) vatten element i alla rum, separat VVB, samt en Panasonic luft/luft som inte sprider värmen så bra pga husets uppbyggnad.
Det lönar sig oftast på 10-15 år speciellt om du inte behöver sätta in nya radiatorer och rör i hela huset. Var i landet bor ni? Bergvärme kan vara ett alternativ om ni bor i den vackraste delen av landet ;=)
 
  • Gilla
Ken och 2 till
  • Laddar…
K
Tack för alla svar! Huset finns i norra Uppland, bor inte i det, men äger det. Förbrukningen ligger på 16-18 000kWh per år beroende på vädret. På sommaren runt 300kWh per månad, på vintern runt 3000kWh som mest. Då borde jag kunna spara en hel del på en bra pump då. Funderar på en Nibe.
 
Låter som en hög elförbrukning med tanke på husets storlek och att det också skulle vara idé att se över husets isolering. Extra isolering på vinden brukar snabbt löna sig.
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
K
J Josth skrev:
Låter som en hög elförbrukning med tanke på husets storlek och att det också skulle vara idé att se över husets isolering. Extra isolering på vinden brukar snabbt löna sig.
Korrekt, kollade up det och det är gammal kolstybb, skall tilläggsisolera innan vintern kommer.Huset är från tidigt 1900-tal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.