Tänker jag rätt här:
pris bostad: 700,000kr
Handpenning till ägaren 10%: 70,000kr
Låne belopp: 630,000kr
Kontant insats 15%: 94,500kr
Nya pantbrev 2%: 12,600kr (finns pantbrev på 105,000kr sedan tidigare)
Lagfart 1,5%: 9450kr

Altså måste vi ha 186,550kr som vi pyntar in själva/ blanko lån?
 
Ja, i stort. Jag tror du har missat de fasta avgifterna på lagfart/pantbrev.

Sitter du och summerar dina sparkonton kan det vara bra att reservera en del för besiktning, flyttkostnader (flyttbil, flytt av abbonemang etc) samt eventuella dubbla boendekostnader.

Edit: Lagfart 11325 kr och pantbrev 10175 kr
 
Redigerat:
ok, har missat att man ska betala handpening i mina tidigare kalkyler, därav frågan.
känns sjukt mycket att man måste ha 1/4 i kontanter till husköpet, och då har jag det ända siktat in mig på ett billigt hus.
 
Din kontanta del är 15% av beloppet. Dvs 105.000 kontant, resten som botten/topplån.
 
Om banken kräver 15% kontantinsats räcker det väl att du har 105000:- + avgifter, handpenningen blir ju en del av kontantinsatsen.
 
Men brukar man inte få ta ett särskilt lån för handpenningen, som man sen löser vid tillträdet mha det "riktiga" lånet? Alltså inte behöva betala det kontant själv.
 
Jag vet inte hur det funkar, har inte kollat med banken då jag inte hade tid med det idag. Jag har pengar så jag kan betala förskottsbetalningen men inte rikigt alla pengar för at även ha till kontantinsatsen men om man tar av förskottet sas så vore det ju bra.
 
15% av köpesumman är den del som man inte brukar få huslån på. Handpenning kan man ju få låna till om det behövs. Men det verkar ju inte så. Handpenningen är ju 10 av de 15% du inte får huslån på.
 
Vad ni krånglar till det hela.
I bästa fall kan ni få 85% i hypotekslån baserat på 700k, Mao 595k.
Allt annat måste finansieras på annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.