Vad kostar det egentligen att bygga hus? När det gäller kataloghus är det bara att slå en signal och fråga. Men priset för att bygga lösvirke känns svårare att definiera. Här får vi ta del av Pasis produktionskostnadskalkyl för lösvirkesbygget som just blivit klart.


Du kan läsa artikeln här: Kalkyl för ett lösvirkesbygge
 
  • Gilla
Jalal och 1 till
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Stort tack för kalkylbladet.
Jag hade precis gjort ett eget, men den här kändes bättre.
/Oscar
 
E
Skrivet av: Ingmar

Precis fått offert från husbyggare på samma ungefär. Totalt 2.800.000 SEK inkl kök o va-anslutning.
 
E
Skrivet av: Magnus

Snickare för 325/ tim inkl moms? Är det polacker eller? Timpengen ligger ju på 350-380/tim + moms åtminstone där jag bor.
 
E
Skrivet av: Odd

Til Magnus
Timepris har vel gått opp siden 2004?
 
E
Skrivet av: Doni

Hus att bygga 160 kvadrat 1.800.000 SEK ink garage 40 kvadrat ink kök o va-anslutning
 
E
Skrivet av: snickarn

Det kostar att bygga ca 16.000 kr/ km
 
E
Skrivet av: Hus byggar tankar

Det lät dyrt snickarn. Då kan ju inte en enda dödlig människa bygga hus snart.
 
E
Skrivet av: Byggarn

Kostar normalt 20000 per kvm ovanför mark
 
E
Skrivet av: Håkan

Köp vindfällen i skogen, de gjorde far min. Såga till i byasågen. Låt torka. Bygg = mycket billigare!
 
E
Skrivet av: Skogsinspektorn

Tänk på att inte använda byasågat i den bärande konstruktionen. Kan få stora bekymmer med försäkringsbolaget om något händer. Ska vara hållfasthetstestat virke för att du ska ligga ok till. Till övriga delar är det inte några bekymmer.
 
E
Skrivet av: Marketwrap

En mycket bra grundläggande kalkyl och tidsplan för hur ett bygge i lösvirke kan produceras av en ingenjör, tack för den! Har man dessutom ett affärssinne och kontakter i byggbranschen så går det att bygga samma byggnad betydligt billigare. Inköp och logistik är A och O när man bygger!
 
G
hur gjorde man förr när man byggde hus,! lokalproducerat virke , helst lite överdim är det bästa!
 
G
Det är klart man ska använda sin egna skog om man har de,
 
N
Vore fint med en utfallskalkyl också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.