Hej!

För det stora nöjets skull (och pga att jag legat hemma med feber sedan Julafton) så har jag kalkylerat samman mina kostnader för elen för 2022. Vi bor i närheten av Kalmar och således i elområde 4. Vi har rörligt avtal med Tibber. Vi har en solanläggning på 9,5kw peak som är riktad mot sydväst. Den är med Solaredge inverter och med optimering. Monterades för 4 år sedan och jag gjorde jobbet själv, med hjälp av min bror som är elektriker, och kostnaden var då ca 80tkr efter bidrag som då låg på 20%. Har visat sig vara en väldigt bra investering får man säga!

Så för den nyfikne så har jag sammanställt nått sånär alla kostnader/intäkter för vår el 2022, december är markerad preliminär då det är ett par dagar kvar så kan skilja nån krona hit eller dit:

Excel-kalkylblad med månadsdata om elanvändning, kostnad, produktion, och försäljning; summering och total kostnad noterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Kim
 
  • Gilla
Jochi och 4 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Med dessa siffror, vad får du för återbetalningstid på anläggningen?
 
  • Gilla
krenr09
  • Laddar…
Mikael_L
Coolt, du har betalt 12044SEK för att du köpt el för 954 kronor ... :crysmile: :sweat: :cry:
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag skulle tror ca 4 år. (med nuvarande elpris) Räknade ca 8 år då jag monterade dom. Man kan läsa ur kalkylen att vi fått in ca 15000kr på såld el. Men sedan har vi förbrukad ca 2300kwh själva vilka inte syns på fakturor. Dessa borde man kunna värdera till ca 5000kr (är varken nätavgift eller skatt på dessa) och således har vi "sparat" ca 20tkr med hjälp av våra solceller i år.

Får erkänna att det är första gången jag gör en kalkyl på det så tidigare år har jag ingen koll på hur det har varit ekonomiskt men uppskattningsvis har vi nog sparat kring 10tkr/år "normalåren".
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
Ja så kan man se det också:crysmile: nån måste ju alltid bli rik!
 
krenr09,
har du inte glömt att beakta 0,60 kr/kWh sålda kWh, som du får i skattereduktion av skattemyndigheten vid deklarationen ca april/maj 2023? Har du sålt 6283 kWh, då får du billigare skatt med 0,60 x 6283 = 3770 kr. Och kanske glömt nätnyttoersättningen för sålda kWh, som du får av elnätabolaget. Nätnyttoersättningen har de förmodligen höjt rejält nu när de säger att strömpriset är högt. Kanske är 0,15 kr/kWh såld ström? Det använder de i vart fall som motivering för att de höjer elnätsöverföringsavgiften.
 
Har du tagit med bidragen Jan-mars som drogs av från nätägarens räkningar? Eller tillkommer de?
 
Hej!
Skattereduktionen har jag tagit med. Nätnyttan har jag försummat det finns med något på EONs faktura som heter "förlustersättning" jag antar att det är den som avser nätnyttan den är på 6,9öre/kwh så blir totalt 433kr.

Jag har inte räknat med bidraget för Jan-mars heller och för vår del så var det 3500kr så för 2022 ska det också dras av.

Så totalt har elen kostat oss 8111kr för 2022 om jag räknar med dessa poster.

Det jag egentligen ville visa var att våra solceller har gjort att vi inte har drabbats av det höga elpriset (trots rörligt elpris) Att staten dessutom slänger bidrag till höger och vänster gör istället att vår elkostnad minskar.
 
Erbjuder verkligen Tibbler rörligt elprisavtal(dvs månadsmedel av alla månadens ca 720 timspottpriser) för ström man köper? Är det inte istället timspotpris, dvs olika pris varje timme, ?
 
Redigerat:
Hej
Timspotpris är det jag avser när jag skriver rörligt i detta fall.
 
Magnus E K
Så bra betalt för producerad el maj-september som 2022 kommer det troligen aldrig* bli igen.

*) Justerat för inflationen. Mer i kronor kan det bli om 15-20 år när kronan rasat tillräckligt.
 
Det håller jag helt med om. Höga priser dagtid i kombination med mycket sol har varit väldigt fördelaktigt
 
A Arnodt skrev:
krenr09,
har du inte glömt att beakta 0,60 kr/kWh sålda kWh, som du får i skattereduktion av skattemyndigheten vid deklarationen ca april/maj 2023? Har du sålt 6283 kWh, då får du billigare skatt med 0,60 x 6283 = 3770 kr. Och kanske glömt nätnyttoersättningen för sålda kWh, som du får av elnätabolaget. Nätnyttoersättningen har de förmodligen höjt rejält nu när de säger att strömpriset är högt. Kanske är 0,15 kr/kWh såld ström? Det använder de i vart fall som motivering för att de höjer elnätsöverföringsavgiften.
Jag kanske missförstår dig angående skattereduktion men blir inte "vinsten" snarare 6283*0.60*0.52=1960 kr där 0.52 ska motsvara en kommunalskatt på 32% och statlig skatt på 20% då det är ett skatteavdrag? Betalar man inte statlig skatt borde summan bli 6283*0.60*32=1206 kr.
Har inte fått mitt första avdrag än men har tolkat reglerna så här. Men hoppas jag har fel ;)
 
boxer63,
Skattereduktion är inte ett vanligt skatteavdrag, utan en direkt minskning av skatten. Därför extra värdefull. Där är missförståndet.
 
  • Gilla
Boxer63
  • Laddar…
Nätnyttan för minskat "slitage" i elledningar här i nordöstra skåne ger det lokala nötbolaget 11öre/kwh exkl. moms f.r.o. 1/1 2023.

Jag förmodar att alla med solceller använder sig av rörligt avtal med timspotpris ?Då använder man ju sin egna producerade på dagen istället för att köpa dyrt och säljer då överproduktionen dyrt på dagen. Kväll, natt och delvis morgon köper man när elen är billig när man inte producerar själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.