Vi fundera på att köpa ett hus från Älvsbyhus och jag undrar om deras kalkyler är troliga.
Huset kostar 2 000 000 och man skulle endast behöva lägga 30 000 kontant och då få en månadssumma på 5584. Därav 1200 i jämkning, 1500 drift (kan det verkligen stämma. Brukar man inte räkna 2500 för el, sophämtning mm), räntan skulle vara på 1100. Men hur blir det då om man väljer att låsa räntan? Då får man väl helt andra siffror.
Kan jag egentligen låsa räntan direkt när jag gör kontraktet för tex 12 år eller måste jag vänta tills huset är klart?
När betalade ni kontantinsatsen - direkt eller när huset är klart?
Är mycket intresserad att höra hur andra som har köpt av Älvsbyhus har gjort.
Tack i förväg.
 
När vi tittade på Älvsbyhus i våras så fick vi ett liknande upplägg.
Nu bor vi i Skåne och kontoret hade ett samarbetsavtal med en bank som du då blir anvisad att ha dina lån det första året, Älvsbyhus och denna bank hade då ett upplägg som bara gällde mellan dom. Det fanns något som kallades mellanlån bl.a och detta totalt gjorde att vår månadskostnad skulle hamna på 5637:- i månaden inkl.drift på ett lån på 1.850.000:-
Men som sagt var bottenlånet rörligt och mellanlånet bundet i 1 år så självklart blir det dyrare om ni binder en del av det rörliga när kreditivet läggs om till lån.

När det gäller driften så är ju Älvsbyhus erkänt energisnåla och er övriga förbrukning + dom övriga bitarna i driften får man ju kolla med kommun typ VA och soptömning vad det kostar.

Har för mig att inget betalas innan huset är slutbesiktigat.
 
Du kan få den månadskostnaden oavsett vilket hus du än bygger för 2 000 000:- med en kontantinsats på 30 000:-. Det är inget speciellt med deras hus som gör att det blir billigare. Ett hus för 2 miljoner kostar lika mycket oavsett vilken leverantör du väljer... Du kan ju defenetivt få mer kvalite för pengarna hos en annan hustillverkare för samma pengar!
 
Håller med Emma till viss del.
Det finns ju "samarbeten" mellan olika husföretag och banker, med bl.a. en viss procent på räntor t.ex. Men i dagens läge kan du nog få lika bra (eller bättre) räntor genom att spela ut bankerna mot varandra!

Totalt 1.500:- i drift låter lite som en glädjekalkyl (?), men det kanske kan stämma för vissa... Kolla med kommunen vad diverse tjänster, såsom sophämtning, kostar.

 
Till robban 44: Du skrev: Du kan ju defenetivt få mer kvalite för pengarna hos en annan hustillverkare för samma pengar!

Har du någon annan hustillverkare som du kan rekommendera? När vi har tittat har jag tyckt att Älvsbyhus verkar billigast.

 
Ja kolla tex Hjältevadshus, det mesta som är tillval hos Älvsbyhus är standard hos Hjältevadshus, så på det sättet kan dem tom bli billigare!
 
Då ska jag titta på Hjältevadshus. Har de också helhetskoncept så att de ordnar allt? Hos Älvsbyhus så säljer de både tomt och hus. Vi bor i Malmö och här kan det vara svårt att få tag på tomt själv.
Har ni köpt ett Hjältevadshus?
 
[quote author=robban44 link=1130924333/0#1 date=1130928392]När vi tittade på Älvsbyhus i våras så fick vi ett liknande upplägg.
Nu bor vi i Skåne och kontoret hade ett samarbetsavtal med en bank som du då blir anvisad att ha dina lån det första året, Älvsbyhus och denna bank hade då ett upplägg som bara gällde mellan dom. Det fanns något som kallades mellanlån bl.a och detta totalt gjorde att vår månadskostnad skulle hamna på 5637:- i månaden inkl.drift på ett lån på 1.850.000:-

Finns det tex några mer kostnader som man måste betala förutom insats? Tex besiktning eller något annat?
 
De flesta hustillverkare har tomter, så även hjältevadshus. Kolla med både Malmö kontoret och Helsingborgskontoret. De levererar totalentreprenad!
 
Charley2 du har ett PM!
 
Har du någon annan hustillverkare som du kan rekommendera? När vi har tittat har jag tyckt att Älvsbyhus verkar billigast.
Ja och nej. Älvsbyhus ÄR billigast, OM du tar huset som det är. Om du sedan väljer till diverse tillval, så kan det bli samma summa (eller dyrare) än andra husleverantörer som istället har dessa tillval som standard!
 
Var läser jag mitt PM?
 
Till Carisma:
Okej. Då förstår jag. Jag trodde du menade rent generellt.
 
Charley2 du har PM!
 
Vi kollade åxå på Älvsbyhus till en början. "Vårt" hus slutade på 2.150 000 >:(

Åt helvet etyckte vi.
Imorrn skriver vi på för LBhus som dessutom har en riktig platta till grund. Tycker det här med Älvsbyhus krypgrund e skit. Varför lägger man in en avfuktare som standard?? :( = Bevis på att den inte verkar funka så bra. Älvsbyhus har dessutom flera stämmingar på halsen där kunder har fått mögel i husen/grunden efter bara ett par år . Sjukt dåligt.
Detta är en av anledningarna till att vi valde en tillverkare som har en platta sitället som dessutom har tjockare ioslering som standard.

Huset som vi ska kriva på för imorrn hamnar på samma pengar som Älvsbyhuset men har betydligt större garage, tegel och fler tillval som vi vill ha. Däremot så är själva huset 10 kvdrat mindre än det vi kollade på hos Älvsbyhus.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.