Hej!

Husen i vårt område har sådana här fina kalkutfällningar, se bilder. Några frågor:

1. Jag har förstått att man kan tvätta bort det med utspädd saltsyra. Tar det även bort färgen på den målade putsen?
2. Brukar kalkutfällningarna försvinna helt med tiden? Husen är uppförda 2019 och är byggda med prefab betongelement. Mest en tanke om man ska åtgärda det nu eller avvakta, det har gått ca 5 år nu.

Tack på förhand.
 
  • Vit kalkutfällning på orange fasad vid hörn av ett hus, bredvid en dörr och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunt tegeltak med vita kalkutfällningar ovanför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kalkutfällning i form av en vit strimma på en gråmålad putsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Är det fukt bakom putsen och teglet?
För att bruket ska fälla så behövs fukt, så börja med att kontrollera det.
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
P PatrikBL skrev:
Är det fukt bakom putsen och teglet?
För att bruket ska fälla så behövs fukt, så börja med att kontrollera det.
Ingen aning, än så länge iaf. Det är alltså betong som antingen är putsad och målad, eller betong och dekortegel (glömde skriva det). Varken puts eller dekorplattor släpper iaf.
 
N
Va försiktig med saltsyra, stänker det upp i ögonen när du späder blir du blind.
Saltsyran fräter bort allt med kalk, så ja.
Den tar bort färgen som är baserad av kalk.
Men jag tycker det ser ut som salt utfällningar.
Tror faktiskt inte syra tar bort salt alls.
Jag brukar använda hammare eller vass målar skrapa när jag tar bort salt utfällningar.
Just dessa utfällningar är nog rätt ovanliga, känns som någon form av byggfel/materialfel.
Men mina erfarenheter är att utfällningar inte försvinner med tiden.

Kan ha fel, men har aldrig sett såna kalkutfällningar.
 
V Vinterkatten skrev:
Ingen aning, än så länge iaf. Det är alltså betong som antingen är putsad och målad, eller betong och dekortegel (glömde skriva det). Varken puts eller dekorplattor släpper iaf.
Oavsett vad det är för utfällningar så måste fukt vara inblandat för att det ska fälla.

Mest troligt, kalkutfällningar, tycker det ser ut som att putsen har krackelerat, i sprickorna kan fukt komma in och orsaka kalkutfällningar.
Du borde ta in någon sakkunnig som tittar på det på plats.
Slösa inte tid på att försöka ta bort utfällningarna utan se till att orsaken till dem försvinner så försvinner de med, i annat fall kommer de att fortsätta.

Om det droppat ner på andra saker så kan använda Gel Hammer, men var försiktig och läs instruktionen nogrant så du inte applicerar den på ytor som kan etsas.

Salt är mindre troligt.
 
  • Gilla
Vinterkatten och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Va försiktig med saltsyra, stänker det upp i ögonen när du späder blir du blind.
Saltsyran fräter bort allt med kalk, så ja.
Den tar bort färgen som är baserad av kalk.
Men jag tycker det ser ut som salt utfällningar.
Tror faktiskt inte syra tar bort salt alls.
Jag brukar använda hammare eller vass målar skrapa när jag tar bort salt utfällningar.
Just dessa utfällningar är nog rätt ovanliga, känns som någon form av byggfel/materialfel.
Men mina erfarenheter är att utfällningar inte försvinner med tiden.

Kan ha fel, men har aldrig sett såna kalkutfällningar.
Det är ganska vanligt faktiskt när putsen spricker, mur och putsbruk innehåller mycket kalk för att smörja bruket och göra det mer lättbearbetat.
Kommer fukt in i putsen så blir det rejäla utfällningar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N
Om man tittar på dom 3 "dropparna" under teglet, så ser det ut som salt.
Har inte sett kalk stanna så.
TS kan ju känna på dom, är dom hårda är det salt.
Är dom porösa är det kalk.

Är det kalk, så går det ju att tvätta bort med svag saltsyra på tegelväggen ivarjefall.
Eller köra torr rotborste/skurborste.
https://www.clasohlson.com/se/Skurb...It5RnpxEtmaw_rGYQmik8buK4oy3G9ncaAqNhEALw_wcB
Funkar nog även på salt.
 
Redigerat:
N
P PatrikBL skrev:
Det är ganska vanligt faktiskt när putsen spricker, mur och putsbruk innehåller mycket kalk för att smörja bruket och göra det mer lättbearbetat.
Kommer fukt in i putsen så blir det rejäla utfällningar.
Fasaden är från 2019, helt ny.
Skulle inte spricka om det var gjort på rätt sätt,
och ser ut som krympsprickor på bilden.
Ja, det regnar ju på alla fasader.
Hur menar du att det kommer in fukt?
 
N neo11 skrev:
Fasaden är från 2019, helt ny.
Skulle inte spricka om det var gjort på rätt sätt,
och ser ut som krympsprickor på bilden.
Ja, det regnar ju på alla fasader.
Hur menar du att det kommer in fukt?
Ja helt klart krympsprickor förmodligen för att man dels missat fukthärdningen och att det kanske saknas nät, eller har nät av fel dimensionering när den putsades, men för andras skull behöver vi inte gå in på sådana detaljer när frågan gällde att bli av med kalkutfällningar.
Annars kanske vi ska börja rabbla hooks lag och beräkna vilket nät som borde finnas i putsen för att stå emot krympsprickor.
Dessa sprickor fortsätter uppåt på fasaden så långt vi kan se på bilden som är tagen.
Det räcker med slagregn på fasaden för att det ska transporteras vatten genom sprickorna, kan även räcka med daggpunkten.

Tegelfasaden är mer problematisk, med tanke på mängden kalk som fällt ut så kommer det in vatten bakom den, det kan det absolut göra på en tegelfasad, fukten letar sig ut på fel ställe dock, man brukar lägga tätskikt för att styra vattnet till dräneringshål längst ner, det verkar inte fungera här eftersom det kommer ut ovanför ett fönster.
Dropparna ser ut som kalk, salt är mycket porösares än kalk.
Oavsett är tegelfasaden fel utförd, är den från 2019 så har han till 2029 på sig att ta upp byggfel med utföraren, dock ligger bevisbördan på honom, därav bör han ta dit en sakkunnig som kan skriva en rapport för underlag när han ska åberopa byggfel.

Du menar att det skulle vara klorider, vart menar du att det skulle komma ifrån?
Det var väldigt många år sedan man slutade använda salt som accelerator.
Och skulle det vara salt så skulle det lösas upp med rent vatten.

Jag skulle rekommendera att inte använda saltsyra, Gel Hammer är ett mycket bättre alternativ då det är användarvänligt och skadar inte andra delar på huset om det droppar eller stänker.
Man lägger på det och efter 45min tvättar man av det. Teglet kan behöva uppfuktas innan så det inte suger ur all vätska för fort.
 
Redigerat:
  • Gilla
HRAndesn och 2 till
  • Laddar…
På kortet med fasadteglet tycker jag det ser ut som en horisontell spricka som löper längs väggen. Är det så så kommer det in mycket vatten den vägen.
Horisontell spricka längs en vägg av fasadtegel med tecken på möjlig vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
P PatrikBL skrev:
Ja helt klart krympsprickor förmodligen för att man dels missat fukthärdningen och att det kanske saknas nät, eller har nät av fel dimensionering när den putsades, men för andras skull behöver vi inte gå in på sådana detaljer när frågan gällde att bli av med kalkutfällningar.
Annars kanske vi ska börja rabbla hooks lag och beräkna vilket nät som borde finnas i putsen för att stå emot krympsprickor.
Dessa sprickor fortsätter uppåt på fasaden så långt vi kan se på bilden som är tagen.
Det räcker med slagregn på fasaden för att det ska transporteras vatten genom sprickorna, kan även räcka med daggpunkten.

Tegelfasaden är mer problematisk, med tanke på mängden kalk som fällt ut så kommer det in vatten bakom den, det kan det absolut göra på en tegelfasad, fukten letar sig ut på fel ställe dock, man brukar lägga tätskikt för att styra vattnet till dräneringshål längst ner, det verkar inte fungera här eftersom det kommer ut ovanför ett fönster.
Dropparna ser ut som kalk, salt är mycket porösares än kalk.
Oavsett är tegelfasaden fel utförd, är den från 2019 så har han till 2029 på sig att ta upp byggfel med utföraren, dock ligger bevisbördan på honom, därav bör han ta dit en sakkunnig som kan skriva en rapport för underlag när han ska åberopa byggfel.

Du menar att det skulle vara klorider, vart menar du att det skulle komma ifrån?
Det var väldigt många år sedan man slutade använda salt som accelerator.
Och skulle det vara salt så skulle det lösas upp med rent vatten.

Jag skulle rekommendera att inte använda saltsyra, Gel Hammer är ett mycket bättre alternativ då det är användarvänligt och skadar inte andra delar på huset om det droppar eller stänker.
Man lägger på det och efter 45min tvättar man av det. Teglet kan behöva uppfuktas innan så det inte suger ur all vätska för fort.
Långt inlägg, håller inte med om allt.
Men finns väl egentligen bara ett nät för puts.
Men salt och kalk ligger rätt nära varandra, detta kanske kan användas till rengöring.
https://www.se.weber/byggkemi/byggkemiprodukter/weber-murtvatt-kalksalt
 
Centano Centano skrev:
På kortet med fasadteglet tycker jag det ser ut som en horisontell spricka som löper längs väggen. Är det så så kommer det in mycket vatten den vägen.
[bild]
Ja jäklar den missade jag på den bilden.
 
N neo11 skrev:
Långt inlägg, håller inte med om allt.
Men finns väl egentligen bara ett nät för puts.
Men salt och kalk ligger rätt nära varandra, detta kanske kan användas till rengöring.
[länk]
Står dig självklart fritt att inte hålla med, men ge inte råd baserat på killgissningar.
Saltutfällningar är det inte iaf, man behöver inte skrapa bort salt.

Det finns flera olika nät för puts, men vi vet inte om detta är tunn eller tjockputs eller om det finns isolering bakom, det vi fått veta är att putsen sitter på en betongfasad.

Webers produkt är liknande men Gel Hammer är bättre, men jag föredrar Gel Hammer, tycker den är snällare mot andra material och mer effektiv mot kalk.
https://www.wurth.se/produkter/kemi/rengoring/betongborttagning-gel-hammer/#/

Men som sagt, TS bör åtgärda orsaken, vilket är skadorna, det bör gå på garantin om han inte gjort renoveringar som påverkat fasaden eller fått huset att sätta sig.
 
  • Gilla
Vinterkatten
  • Laddar…
N
P PatrikBL skrev:
Står dig självklart fritt att inte hålla med, men ge inte råd baserat på killgissningar.
Saltutfällningar är det inte iaf, man behöver inte skrapa bort salt.

Det finns flera olika nät för puts, men vi vet inte om detta är tunn eller tjockputs eller om det finns isolering bakom, det vi fått veta är att putsen sitter på en betongfasad.

Webers produkt är liknande men Gel Hammer är bättre, men jag föredrar Gel Hammer, tycker den är snällare mot andra material och mer effektiv mot kalk.
[länk]

Men som sagt, TS bör åtgärda orsaken, vilket är skadorna, det bör gå på garantin om han inte gjort renoveringar som påverkat fasaden eller fått huset att sätta sig.
https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/armering/weber-323-nat
Är det enda nät som används vid putsning av tjockputs.
Och detta nät är det enda som används vid tunnputs.
https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/armerng/webertherm-397-ef-nat
Och även om det är isolering bakom så används samma nät som tjockputs, weber 323.
Ditt gel hammar verkar främst vara för bortagning av betong och cement, men funkar även på kalk.
Men den återförsäljaren verkar inte vara baserad av kunskap av puts. Så skulle aldrig använt den i detta fall.
Har du någonsin hållt en slev i din hand? Eller bara läst på nätet?
 
Redigerat av moderator:
N neo11 skrev:
[länk]
Är det enda nät som används vid putsning av tjockputs.
Och detta nät är det enda som används vid tunnputs.
[länk]
Och även om det är isolering bakom så används samma nät som tjockputs, weber 323.
Ditt gel hammar verkar främst vara för bortagning av betong och cement, men funkar även på kalk.
Men den återförsäljaren verkar inte vara baserad av kunskap av puts. Så skulle aldrig använt den i detta fall.
Har du någonsin hållt en slev i din hand? Eller bara läst på nätet?
Du måste vara det största pucko jag har hört på länge här.
Vart en del att dricka igår ser jag, kul för dig, men för allas trevnad, undvik att skriva på forum när du dricker.

Du kan använda din saltsyra och webers borttagare hemma hos dig men ge inte andra felaktiga råd.
 
  • Gilla
Vinterkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.