Har köpt mig en idyll,en gård från 1850 -talet. Renoverar just nu en av mur stockarna som går igenom ett av de stora sovrummen.
Har hört talas om att det finns en färg om bara består av kalkpulver som man löser upp i vatten,för att sedan stryka.
Någon som vet var man kan få tag i det? Kallas för målarkalk tydligen.

/Tomas
 
Släckt murkalk E kan du köpa i vilken byggvaruhandel som helst. Jag har köpt kalkpasta från Målarkalk AB stället, dyrare, men man slipper det otrevliga kalkdammet. Kalkfärgen är väldigt lättstruken, torkar fort och luktar inte, men det krävs många strykningar innan färgen täcker. Men fint blir det!
 
Målarkalk verkar ok,skall maila dem och höra om man kan få en hink hemlevererad på något vis.
Tack för tipsen,skansen var matnyttigt.
/Tomas
 
Jag köpte min av Sto Scandinavia. Det räckte med tre strykningar på ny puts. Väldigt trevlig färg!
 
Om du använder kalket på påse (billigt) som finns överallt så kan du låsa färgen på ett bra sätt. Blanda och låt kalket sjunka till botten under natten. Den vätska som sedan ligger över målar du på den kalkade väggen. Då färgar det inte av sig på samma sätt. Är lite osäker om man det behövs när man använder kalkpastan.

Glöm inte att förvattna väggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.