Kan man måla med en silikatfärg på en redan kalkad fasad, eller kommer det
att släppa?

 
Så mycket jag vet så är svaret : ja, man kan måla med silikat på kalkad puts om kalkfärgen sitter fast på putsen. Silikatfärgen kommer inte att släppa eftersom den bildar ingen färgskin - den binder kemiskt till kalk och sand och blir ett med underlagget ;).
Börsta ytan ordentligt och grunda med silikatgrund eller färg utspädd med vatten först -det fixerar kalken ordentligt på plats.
Silikat fäster på ren puts, betong, tegel och tidigare kalkade ytor.
Akta dej bara för silikatfärger som ibland har för mycket tillsatser för att kallas silikat ! Silikatfärgen enligt dagens recept ska innehålla max 5 % tillsatser utöver vattenglas ( natrium- eller kaliumsilikat ), vatten och pigment. Skydda glas, kakel, metal och dina ögon - färgen är basisk och något frätande.
Lycka till!
gaia
 
Vad ska ytan borstas med, stålborste?

Finns det olika sorters kalk, kan det vara ngn form av "cement" färg istället.

Micke
 
Det behöver inte vara en stålbörste bara den klarar att sopa rent allt smuts och allt det som sitter löst. Som jag förstår så är du inte säker vad är det för färg du har sittande på din vägg. Kolla noga om det inte är någon sorts plastfärg innan du bestämmer dej för silikat. Konsultera en expert på området ....
gaia
 
Jag har också kalkad fasad, men jag kalkade om den. Varför vill du måla?
 
Det verkar enklare att måla med silikat än att hålla på med kalkfärg blanda rätt osv. Blir jämnare med silikat färgen vad jag har förstått. Vad är din erfarenhet?

Micke
 
Jag köpte en "kalkfärg" som var lite geléartad i konsistensen. Kommer inte ihåg vad det hette, men det var en gul oval hink.
Gelén blandades ut med lika mycket vatten, och sedan var det bara att slabba på. Jag tyckte det var lättare än att måla, eftersom jag inte behövde vara så noga.
Sedan var det väl färrhandlaren kommentar också: Om du målar nu, så får du måla om då och då, men om du kalkar om det, så behöver du inte göra det förrän om 40 år...

Det har hållt i 3 år hittills...

Jonas
 
Kalk kostar en bråkdel av vad det kostar med silikat, å du kan inte lika lätt gå tillbaka till kalk efteråt. De flesta moderna silikatfärger innehåller bla en del latex och andra saker för att ge den en bra konsistens. Ren äkta silikatfärg beståer endast av vatten glas och pigment men den skiktar sej spontant utan extra tillsatser.

mvh plexi
 
johu skrev:
Jag köpte en "kalkfärg" som var lite geléartad i konsistensen. Kommer inte ihåg vad det hette, men det var en gul oval hink.
Färgen du köpte var STO:s "kalkfärg" om nu en kalkfärg med plast i kan kallas kalkfärg... >:(
Har man en gång gått över till silikatfärg finns ingen väg tillbaka!
Silikatfärg skall inte komma från någon av "färgdrakarna" det är vad jag vet mer plastfärg än silikatfärg. Köp KEIM eller maxits serpo 303.
En kalkad fasad är vackrare än en målad för att den är ojämnare

Att ta reda på om det är en KC-färg, Hydraulisk kalkfärg eller en kalkfärg gör bara ett proffs - prata med en murare...
 
Hoppsan! Jag trodde det var kalkfärg.... :-/
Var det nån slags sto-silco jag använde då...
 
Nej det var säkert det som STO kallar kalkfärg, men om du jämför den med målarkalk eller maxits kalkfärger så har den organiska tillsatser - plast... och då vill inte jag kalla den kalkfärg.
STO silco är en siliconhartsfärg - rent organisk (men med bra egenskaper på t.ex betong eller starkt putsbruk)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.