Hej!

Tänkte måla om i garaget som ligger i källaren.
Märkte dock att taket var kalkat. Gick på det med borste och vatten så nu är det ren betong.
Bör jag använda silikatfärg i taket med? eller gäller det bara väggarna?

Väggarna är putsade, en del färg som flagnat mot en yttervägg som ligger under mark. Även på en yttervägg som ligger ovan mark. De andra två innerväggarna sitter färgen som berget.
Dock ser jag där färgen har flagnat att även väggarna verkar vara kalkade. De är vita och går att få bort med vatten.
Måste all färgen ner från väggarna så man sedan kan gå på med silikatfärg? Eller kan man lita på de väggar där färgen redan sitter.

Tack på förhand!
Filip
 
Ska du ha silikat ska all färg bort....
 
Men behöver jag silikat även i taket?
Det är inte en tillstymmelse till fukt någon stans i källaren.
Är det dumt att prova med en vanlig färg? Eller finns det risk att det bildas mögel. Eller flagnar färgen bara?
 
  • Gilla
krampa1
  • Laddar…
Oavsett vad du tänker måla med senare så måste kalkfärgen väck, såvida du inte tänker måla med kalkfärg igen. I taket kan du måla med vad som helst (men tyvärr måste kalkfärgen bort där också).
 
Anade detta.
Funkar det att värma bort färgen, för att sedan tvätt bort kalket.
Eller finns det någon bra metod för att får bort färgen?
 
Stålborste, vatten och skurborste. Värme fungerar endast optimalt på alkydfärger.
 
Okej. Blåste väggarna med tryckluft, höll munstycket helt mot väggen. Där färgen inte satt helt hundra lyckades luften komma under för att sedan blåsa bort stora sjok. Men satt värre på innerväggarna. Efter att jag blåst på allt så använde jag skurborste och vatten. Ska testa blåsa lite nu igen om vattnet kommit in bakom färgen som är kvar. Annars blir det nog lite stålborste på det som är kvar.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.