Vi har bestämt oss för att ha skurgolv i huset och nu funderar vi på om man ska kalka före eller inte. Finns det några nackdelar med att kalka? Eller är det onödigt, ska man helt enkelt bara satsa på att skura ofta i början?
 
Min fundering kring detta: Använder man släckt kalk (och det är den enda kalk man ska använda!) uppslammad i vatten, så får man en vit beläggning med små kalkpartiklar. Dessa lägger sig i alla skrymslen och vrår. Såvitt jag vet är de kemiskt inaktiva i torrt tillstånd och löses i sur, inte i basisk lösning som ju såpan är. Men när man slammar upp släckt kalk i vatten, går en del i lösning och bildar "kalkvatten", CaCO3 blir Ca++, HCO3- och CO3++ som är basiskt. Tror att den hårda yta man får av kalkskurning enligt en del experter skulle då i första hand bero på kalkjonernas reaktion med träet och/eller såpan.
Har skurat ett golv med slammad kalk och jag tyckte det blev HEMSKT, slipade bort och har sedan använt kalkvatten före såpskurningen, blir bra men jag har inte kört parallella försök med/utan kalkvattnet, så jag vet inte om det är overkill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.