Hej.
ska justera in min köksfläkt som jag fick tillstånd till att installera, och har fått värden från min fastighetsskötare på BRFen (10 L / s grund och 30 L / s forcerat, max).

Jag har köpt ett mätinstrument för ventilationsmätning nu. Och nu ska jag göra en initial kalibrering. (Instrumentet säger CAL och sedan ska man skriva in L/s)

Kalibreringen görs genom att jag ansluter instrumentet till en fläkt med känt luftflöde (säg 12 L per sekund), och sedan skriver in 12 L / sekund, sedan vet instrumentet att "detta är 12 L / sekund" och sedan så kan den lista ut resten också.


Då är frågan, vad får jag tag på en fläkt med känt luftflöde? Behöver inte vara jätteexakt, bara så man får ett hum om värdet. Behöver alltså inte vara certifierat för ventilationskontroll o sådant utan behövs bara ett "hum" så att det blir någorlunda rätt, sen ställer man allt med marignal.
 
Kan du skriva märke och modell på mätgrunkan?
 
A As Dl skrev:
Kan du skriva märke och modell på mätgrunkan?
aah det är en sådan där "noname" som jag köpte billigt. Behöver bara ett värde för CAL egentligen.

Så det jag söker är att få tag på en fläkt som ger ett känt värde (liter per sekund) mellan 1 till 50 L / s.
 
Det finns flera sätt att mäta luftflöde på. Du behöver lägga upp en bild på donet för att få hjälp.
 
A As Dl skrev:
Det finns flera sätt att mäta luftflöde på. Du behöver lägga upp en bild på donet för att få hjälp.
Donet? Du menar köksfläkten?
jag har en sådan där kåpa man sätter över spisfläkten, så allt luftflöde mäts.

Mätinstrumentet har en propeller i en sladd. Man kan ställa mätinstrumentet mellan olika enheter, bla m/s, km/h, ft/s, L/s, CF/M och CM/M

För att kunna använda L/s, CF/M eller CM/M måste jag ställa CAL först, antingen genom att ange kalibreringsfaktor, eller genom att placera mätpropellern i en fläkt med känt luftflöde i L/s, CF/M lr CM/M, o sedan ange luftflödet.
 
Behöver du kalibrera även om du skall mäta hastighet?, den borde finnas i grundinställningen..

Sedan är det bara att multiplicera med tvärsnittsarean i öppningen där du mäter.
 
BirgitS
Om det är det rätt inställt i badrumsventilen så ska det vara 15 l/s där.
 
D Dr.Barbarossa skrev:
Behöver du kalibrera även om du skall mäta hastighet?, den borde finnas i grundinställningen..

Sedan är det bara att multiplicera med tvärsnittsarean i öppningen där du mäter.
Nej, mäter jag m/s, ft/s eller km/h så krävs ej CAL.

Men CAL står det cm^2 på displayen, så antagligen tvärsnittsarean på mätproben.

(Man kan ansluta olika mätprobar).

Proben är 7cm i innerdiameter, fyllde då i 38.4 som CAL men får lite smått galna mätvärden på fläkten i badrummet uppemot 20-30 L/s.

Men inser nu, jag behöver ju subtrahera arean av navet av mätrotorn va? och sedan är det "pinnar" från navet till själva shrouden sas, arean av de ska väl subtraheras också right?
 
Lyckades bättre nu.

Ställde CAL på 27,2

Tvärsnittsarean på proben (innerdiametern på själva shrouden) är 38,485 cm^2 (7 cm i diameter)
Tvärsnittsarean på navet är 7,069 cm^2 (3 cm i diameter)
Sedan går det 3 st "broar" som håller fast navet i shrouden, de är 0,7 cm breda och 2 cm långa. Det är en tvärsnittsarea på 4,2 cm^2

38,485 - 7,069 - 4,2 = 27,216

Mätte badrumsfläkten nu igen.
Fick 18.3 L per sekund

Känns hyffsat rimligt, även om det kanske ligger något i ovankant.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.