Hej.

Jag och min sambo håller på och bygger badrum på övervåningen i vårt plankhus från 1934. Badrummet var påbörjat av tidiagre ägaren, som reglat upp runt den murade skortstenen och klätt med spåskivor, men tyvärr tar reglingen ganska mycket plats av badrummet, då tre sidor av skorstenen vätter in i mitten av badummet.

Jag undrar nu om man kan ta bort reglar&skivor och kakla mer eller mindre direkt på skorstenen?

Går det att lägga en säker fuktspärr mellan skorsten och golv/vägg, eller är risken för att skorstenen/huset rör sig förmycket?

Har någon erfarenhet av detta?

Tacksam för svar!

MVH

Rikard K :D

 
Hemmakatten
Vad jag förstår så skall/behöver det inte vara fuktspärr alls mot tegelskorstenen.

Teglet har en fuktuppsugande/fuktavgivande förmåga och dessutom är ju en skorsten varm om du eldar nu och då i den. Sätt tätskift i resten av badrummet men inget mot teglet/skorstenen är mitt tips. Dessutom är det ju så snyggt med en tegelvägg! :)

Nu måste jag ju förstås lägga in en brasklapp, för det lär väl vara flera här på forumet som tycker annorlunda, eller.... ;)
 
Jag kan inte svara för vad som är rätt och fel, men jag har precis renoverat mitt badrum och min rökstock går genom badrummet. Jag limmade gips på rökstocken, sen primer och fuktspärr på det för att slutligen kakla.

Jag har träbjälklag i mitt 1½ plans hus (byggt-49) och helkaklat badrum på ovanvåningen. Även datorn finns på ovanvåningen och när stormen drog på så kände jag bokstavligt talat att jag inte satt helt stilla vid datorn. Om inte förr så då borde rökstocken har rört på sig, men några sprickor i kaklet finns inte.

Fuktspärr är elastisk och blir rena gummimattan så någon risk för att den skulle skadas kan jag inte se. Men men, jag är bara en glad amatör så vad som är rätt eller fel kan jag inte med säkerhet säga.

Lycka till :)

Mvh
Thomas
 
Rent spontant:
Om man inte fuktspärrar vid skorstenen så kan ju fukten i alla fall teoretiskt sett ta sig in bakom fuktspärren där gränsen mellan den fuktspärrade väggen och rökstocken går. Eller?

Mvh
Thomas
 
Vi tänker bygga en kaklad dusch mot en befintlig skorstensstock. Finns det risk att fogarna spricker pga värmerörelser i skorstenen?
 
Flyttade denna tråd från Kök till Badrum.
 
Jag har ett badrum med kaklad skorsten. 7 år senare ser det bra ut... inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.