Hej alla kunniga!
Har valt att ha kaklad bänkskiva (som är vanligt i USA f.ö)
Men letar efter information jag inte hittar så tänkte höra här om någon har svar.

Har lagt spånskiva och renoveringsgips. Men måste jag ha någon särskilt primer innan jag startar?
Eller något annan innan jag börjar med fix och kakel?

Har tänkt att lägga plattorna med så små fogar som möjligt, och sedan avsluta med någon slags fogförseglare.
Tack!
 
M
Det är vanligt i Frankrike också! Har du haft sådan bänkskiva? Jag frågar för personligen har jag väldigt svårt för dessa, otromigt opraktiska.
 
Jag har haft och kommer aldrig ha igen. Se till att fogarna är väldigt grunda och slarva inte med fogskydd. Om du är van att kakla går det nog bra, om inte låt någon annan göra jobbet. Minsta ojämnhet kommer du störa dig på varenda dag.
 
A
som bänkskiva?
känns ju sådär att hålla rent, alla bakterier som lever och frodas i fogen. en onödigt massa extra arbete att hålla rent. ojämnt att lägga skärbräda på, mm.
Tappar du något så att en platta spricker eller flisa går ur-hur roligt är det?

22mm spånskiva och inget gips är väl en grundförutsättning om du inte gjutit underlaget i betong.

Tacka vet jag rostfritt
 
  • Gilla
MathiasFr
  • Laddar…
H
Solskugga Solskugga skrev:
Hej alla kunniga!
Har valt att ha kaklad bänkskiva (som är vanligt i USA f.ö)
Men letar efter information jag inte hittar så tänkte höra här om någon har svar.

Har lagt spånskiva och renoveringsgips. Men måste jag ha någon särskilt primer innan jag startar?
Eller något annan innan jag börjar med fix och kakel?

Har tänkt att lägga plattorna med så små fogar som möjligt, och sedan avsluta med någon slags fogförseglare.
Tack!
Välj i så fall plattor av stengranit, dessa är svåra att slå sönder. Fogarna som någon nämnde är inte kul om man vill ha det hygieiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.