Hejsan..

Ska i morrgon eller i kväll kakla.. för första gången i mitt korta liv.. ::)

Jag ska kakla 20*20 plattor med en bord av mosaik på väggen (3 rader).. lika så ska det vara en bord mosaik på golvet (3 rader)..

frågan är hur man ska gå tillväga.. kakla dom stora plattorna först sedna nån dag/timmar senare kakla mosaiken? eller gör man det samtidigt? mosaiken nere vid golvet hade jag tänkt göra senare i samband med att jag mosaikar hela golvet..

Tänder jag hade tänkt använda är

3mm till mosaiken
8mm till plattorna..

Rätt eller fel?
 
Ett par saker att tänka på:

1. Är tjockleken på mosaiken och kaklet identisk? Om inte kan du få problem om du vill ha ytan plan över kalet/mosaik.

2. Är golvet helt plant? Antar att det inte är det om du t ex har fall. Normalt sett brukar man sätta näst nedarsta raden i våg så att den blir satt med hela plattor. Där avståndet är som högst till golvet skall det få plats en hel platta (med golv under) - resten av plattorna brukar man skära. Du får fundera på hur du skall göra i ditt fall vilket som blir bäst, d v s om du skall hålla tre mosaikplattor hela varvet runt eller om du skall skära dom.
 
ok 6mm & 3 mm! Kannon.!

Svar på 1:an..
Givetvis är det olika tjocklekar.. hade inte en enda tanke på det :-/

Svar på 2:an..
Givetvis är det Fall så ingenting är rakt på golvet. 8)
Dock har jag räknat med det.. och jag tror jag har koll på det.. tror jag klarar mig så jag slipper skära mosaiken :D
 
Låter som ett projekt jag skulle avstyra direkt om frugan kom på något liknande. ;) Om jag har fattat det rätt så brukar man akta sig för att ha hela plattor mot golv och tak för att kunna justera höjden utan att behöva göra kilar eller kapa halva centemetrar av en platta. Och att då låsa sig med att köra med mosaik låter som ett farligt projekt för en nybörjare.
 
Vadå tror du inte det var min ide med en massa satans Border!? Dom där människorna i kakel butikerna borde sk*utas..  säger man något (typ det där verkar jobbit) får man den där blicken både i från sambon & kakel killen...  ;)

Men det är fan bra att ha på golvet har jag fått för mig..  följer ju golvets naturliga lutning o groppar, rör är en baggis inte en massa skära osv..  ;)..

det som bekymrar mig mäst just nu är är att det är olika tjocklekar på mosaiken & plattorna..  Ajja.. Problem är för att lösas..  8)

Inga hela plattor mot golv eller tak kommer det bli.. måste ju utnyttja min kakel skärare..

om det inte blir så bra har jag iallafall satt min prägel på badrummet  ;) :D ;D 8)
 
Har du lagt ner tanken med 3 rader mosaik längst ner då eller hur ska du lösa det med tanke på fallet osv? Vi hade också tänk ha lite mosaik upp på väggen ett par rader men skippade den tanken då det blir svårt med fallet.

// Lidman
 
nja.. Det diffar hela 9mm i den djupaste svackan.. hade man tänkt på detta innan så kunde man ju ha åtgärdat det med handspackel i dom värsta groparna..

Funderade på om man inte kunde lägga ett extra tjockt lager med fix där (på golvet alltså) för att kompensera svackan.. Men det kanske inte är nån bra ide.. :-/

Enklast är ju att skita i dom raderna..

tåls o tänka på.. :)
 
yepp.. Mosaik på golvet & upp på väggen i dush hörnan..

ok.. då kör jag 4 mm i stället för 3mm.. å skrapa Fogar.. verkar trist.. Så det lutar just nu åt att jag skippar dom där 3 raderna så det blir kakel hela vägen i stället..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.